Bioetyka i neuroetyka 460-KS1-3BIN6
Wykład ma za zadnie przedstawienie różnych teorii dotyczących pochodzenia zła (z zakresu neuronauk, psychologii, filozofii oraz biologii),
a także omówienie wybranych szczegółowych zagadnień z zakresu bioetyki takich jak relacja między ludzkimi i nie-ludzkimi zwierzętami,
etyka ekologiczna i jej współczesne wyzwania oraz kwestia płci mózgu i jej znaczenie dla życia społecznego.
Ćwiczenia poświęcone będą dyskusji szczegółowych problemów z zakresu etyki i medycyny (transplantacje, eutanazja, przerywanie ciąży,
wspomagana prokreacja, klonowanie człowieka) oraz etyka i środowisko (relacja człowiek-zwierzę oraz zwierzęta w laboratorium).
Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 60h (30h: udział w zajęciach z bezpośrednim udziałem
nauczyciela akademickiego (1 ECTS) + 30h: praca samodzielna studentów, tj. przygotowanie do zajęć (lektura tekstu, wykonanie notatek),
przygotowanie prezentacji (referat) oraz udział w zaliczeniach i przygotowanie doń (1 ECTS)).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W02 zna dyscypliny wchodzące w skład kognitywistyki oraz charakteryzuje związki i zależności zachodzące między nimi;
K_W04 rozumie podstawowe pojęcia dyscyplin wchodzących w skład „kognitywistyki i komunikacji” ;
K_W15 rozumie społeczny, instytucjonalny i normatywny wymiar poznania;
K_W19 ma wiedzę o neurobiologicznych mechanizmach procesów poznawczych i komunikacyjnych;
K_W20 ma podstawową wiedzę na temat ewolucji systemów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich różnorodności w przyrodzie.
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 posługuje się terminologią, pojęciami i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki;
K_U06 umie jasno komunikować posiadaną wiedzę, zajmować stanowisko w dyskusji oraz podawać argumenty poprawne pod względem
merytorycznym i logicznym;
K_U17 przygotowuje wystąpienia ustne – w językach polskim i angielskim dotyczące szczegółowych zagadnień „kognitywistyki i
komunikacji”.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K07 przyjmuje postawę krytyczną w dyskusjach naukowych i
światopoglądowych;
K_K08 cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej
nauce i w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
WYKŁAD: Na ocenę składają się: ocena z egzaminu pisemnego, obecność na zajęciach oraz aktywność.
Egzamin pisemny: studenci otrzymują pięć pytań otwartych. Za każde pytanie można uzyskać maksymalnie 3 punkty.
Punktacja:
15-13 – bardzo dobry
12.5 – dobry +
12 -11 – dobry
10.5 – dostateczny +
10-8 – dostateczny
Obecność na zajęciach: obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. Każda dodatkowa nieusprawiedliwiona
nieobecność skutkuje obniżeniem końcowej oceny o jeden stopień.
Aktywność podczas zajęć: zadawanie pytań, dzielenie się uwagami i przemyśleniami, branie udziału w dyskusji.
ĆWICZENIA:
Podstawą oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach: obecność, zabieranie głosu w dyskusjach, dzielenie się swoimi refleksjami i pytaniami do omawianych tekstów, prezentowanie i argumentowanie własnego stanowiska oraz przedstawienie referatu, w którym
streszczony zostanie poddawany dyskusji tekst, zaprezentowane punkty sporne oraz zadane pytania do dyskusji.
Obecność obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. W przypadku więcej niż 1 nieusprawiedliwionej
nieobecności student/ka ma obowiązek wykazać się znajomością lektur z opuszczonych zajęć w czasie indywidualnej konsultacji z
prowadzącą.
Literatura
1. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014.
2. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015.
3. Patricia S. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, przeł. M. Hohol, N. Marek, Copernicus Center Press,
Kraków 2013.
4. F. de Waal, Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, przeł. K. Kornas, Copernicus Center Press, Kraków 2014.
5. P. Godfrey-Smith, Inne umysły. Ośmiornice i prapoczątki świadomości, przeł. M. Adamiec-Siemiątkowski, Copernicus Center Press,
Kraków 2018.
6. P. Singer, Etyka praktyczna, KIW, Warszawa 2003.
7. P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa 2000.
8. E. Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
9. C. Fine, Urojenia płciowe, przeł. A. Derra, A. Łuka, W. Sak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: