NPH cz. 1 470-HS1-1NPHN1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: podstawowe
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia
Rok studiów: I
Semestr: I
Konwersatorium: 30 godz.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30 godz.
- przygotowanie do konwersatoriów i do zaliczenia konwersatorium: 20 godz.
Razem: 50 godz.(50:25 = 2 ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. (1,2 ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 20 godz. (0,8 ECTS)
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KP6_WG2 student ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich ze szczególnym uwzględnieniem nauk pomocniczych historii
KP6_WG4 student wykazuje znajomość historii porównawczej
KP6_WG5 student zdaje sobie sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości
KP6_WG6 student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG7 student rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię fachową z zakresu nauk pomocnicznuch historii w języku polskim
KP6_WG10 student ma podstawową wiedzę o specyfice nauk pomocniczych historii i ich roli w badaniach historycznych
KP6_WG11 student zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka w zakresie nauk pomocniczych historii oraz metody upowszechniania wiedzy z zakresu nauk pomocniczych
KP6_WG12 student definiuje miejsce nauk pomocniczych historii wśród innych nauk i objaśnia ich znaczenie w obszarze nauk humanistycznych i społecznych
KP6_WK2 student wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK6 student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach
KP6_UW1 student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2 student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla nauk pomocniczych historii do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
KP6_UW3 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
KP6_UW4 student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW5 student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii
KP6_UW8 student potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury i określić ich walory
KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK5 student potrafi kompetentnie wypowiadać się na temat dotyczący nauk pomocniczych historii
KP6_UK6 student potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki
KP6_UO1 student uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1 student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 student ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie nauk pomocniczych historii
KP6_KK3 student ma zdolność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych
KP6_KK4 student jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych, np.
przywiązania do tradycji szlacheckich
KP6_KO1 student docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym
KP6_KR1 student ma potrzebę stosowania zasad etycznych w nauce
KP6_KR2 student posiada umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji
KP6_KR3 student uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (kolokwium)
Obowiązująca punktacja
bardzo dobry – min. 91%
dobry plus – min. 81 %
dobry – min. 71 %
dostateczny plus – min. 61%
dostateczny – min. 51
Literatura
Literatura ogólna:
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii (wydania od 1983 r.)
Literatura dodatkowa:
W. Dworzaczek, Genealogia, t. I i II, Warszawa 1959;
W. Semkowicz, Encyklopedia nauk pomocniczych historii, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: