Vademecum studiów historycznych 470-HS1-1VSH
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu obowiązkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr I/ sem. zimowy
Brak wymagań wstępnych
Metody dydaktyczne
Na zajęciach są wspólnie omawiane podstawowe zagadnienia z zadanej literatury, wykonywana jest praca w grupach oraz praca indywidualna. Studenci przygotowują relację z inauguracji roku akademickiego, która jest potem analizowana pod kątem wartości badawczej w konstrukcji obrazu opisywanego wydarzenia.
Zakres tematów:
1. Konstrukcja czy rekonstrukcja przeszłości? Ograniczenia źródłowe w pracy historyka.
2. Źródła narracyjne - zalety i niebezpieczeństwa.
3. Tworzenie krytycznego tekstu naukowego na podstawie źródeł narracyjnych.
4. Rodzaje prac naukowych i konstrukcja profesjonalnego wstępu do monografii.
5. Cel i zasady tworzenia przypisów do tekstu naukowego oraz bibliografii.
Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
-udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz.
- przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz.
-udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe)
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz.
Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48)
W cyklu 2023:
Profil studiów ogólnoakademicki Metody dydaktyczne. Zakres tematów: Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 |
W cyklu 2024:
Profil studiów ogólnoakademicki Metody dydaktyczne. Zakres tematów: Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich
KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne
KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej
KP6_WG5 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości
KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WG8 rozumie podstawowe pojęcia w języku starożytnym i/lub dawnym występujące w źródłach
KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie
KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych
KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.
KP6_WK1 ma podstawową wiedzę na temat współczesnych relacji politycznych i kulturalnych
KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa
KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne
KP6_WK6 rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach
KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej
KP6_WK8 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną.
KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych
KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii
KP6_UW6 potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą
KP6_UW7 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych
KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania
KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK4 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania w języku polskim oraz obcym, przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do poglądów innych autorów w obszarze problematyki
KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat
KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki
KP6_UK7 potrafi sformułować wypowiedź ustną na temat problematyki wschodniej w języku obcym (poziom B2), przetłumaczyć tekst w języku obcym oraz przełożyć własny tekst na język obcy
KP6_UK8 komunikuje się na poziomie A2 ESOKJ w jednym wybranym języku wschodnioeuropejskim
KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UO2 potrafi przygotować pracę dyplomową z zakresu historii przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych oraz zasad warsztatowych
KP6_UU1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.
KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych
KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.
KP6_KO1 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.
KP6_KO2 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy.
KP6_KO3 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców.
KP6_KR1 stosowania zasad etycznych
KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji
KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
weryfikacja poprzez aktywność i pracę na zajęciach oraz zaliczenie końcowe
Kryteria oceniania
Oceniana jest aktywność na zajęciach oraz końcowy wynik zaliczenia w formie pisemnej. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Student może przystąpić do zaliczenia przedmiotu mając minimum 80% obecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Studenci są zobowiązani do punktualnego stawiania się na zajęcia. Osoby, które nie zaliczą na kolokwium części poświęconej przypisom i bibliografii, są zobowiązane do wykonania osobnej pracy w postaci odręcznie zapisanych poprawnych przykładów. Prowadzący wskazuje, które formy zapisu bibliograficznego/przypisu są do poprawy. Bez poprawnego zaliczenia tej pracy nie jest możliwe uzyskanie zaliczenia przedmiotu.
Literatura
B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993.
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2006.
C. Kuklo, Kobieta samotna w społeczeństwie miejskim u schyłku Rzeczypospolitej szlacheckiej, Białystok 1998.
Bibliografia polskiej demografii historycznej po 1945 roku, opr. P. Łozowski, [w:] Struktury demograficzne rodziny na ziemiach polskich do połowy XX wieku. Przegląd badan i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014, s. 157- 389.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: