Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek) 470-HS1-2HWN
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: kierunkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia
Rok studiów: II
Semestr: I
Konwersatorium i wykład: 60+60 godz.
Punkty ECTS: 10
Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz.
- udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz.
- przygotowanie do konwersatoriów: 30x2godz.= 60 godz.
- przygotowanie do zaliczenia konwersatorium: 10 godz.
- zaliczenie konwersatorium: 2 godz.
- udział w konsultacjach: 6 godz.
- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 30 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
- egzamin: 2 godz.
Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60+60+2+6+2 = 130 godz. (5,2 ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60+10+30+20 = 120 (4,8 ECTS)
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia powszechnej epoki nowożytnej w ujęciu chronologicznym i tematycznym
KP6_WG2: ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii nowożytnej na dawnych i współczesnych ziemiach polskich
KP6_WG3: zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne
KP6_WG4: wykazuje znajomość historii porównawczej w zakresie historii nowożytnej
KP6_WG5: zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości
KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej
KP6_WG7: rozumie, w stopniu zaawansowanym, podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WG9: zna główne kierunki rozwoju badań historycznych w zakresie epoki nowożytnej (historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie
KP6_WG10: ma zaawansowaną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych
KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK4: rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej
KP6_WK6: rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych kontekstach nt. epoki nowożytnej
KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historii nowożytnej
KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW4: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej
KP6_UW7: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych z historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej
KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej
KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej
KP6_UO1: uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu historii nowożytnej w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KP6_KK3: ma umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii nowożytnej, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych
KP6_KO3: podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę (kolokwium)
Wykład: egzamin (ustny i pisemny). Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii wczesnonowożytnej
Ćwiczenia: kolokwium
Progi punktowe prac pisemnych:
bardzo dobry – co najmniej 91%
dobry plus – co najmniej 81%
dobry – co najmniej 71%
dostateczny plus – co najmniej 61%
dostateczny – co najmniej 51%
Literatura
Literatura ogólna:
Augustyniak U., Historia Polski 1572–1795, Warszawa 2008.
Gierowski J., Historia Polski 1492–1864, Warszawa 1972.
Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971.
Markiewicz M., Historia Polski 1492–1795, różne wydania.
Mikulski K., Wijaczka J., Historia powszechna XV–XVIII, Warszawa 2011.
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, różne wydania.
Wielka historia Polski, t. 4 – S. Grzybowski, Dzieje Polski i Litwy (1506-1648), Kraków 2000.
Wielka historia Polski, t. 5 – J.A. Gierowski, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001.
Wielka historia świata, t. 6: Narodziny świata nowożytnego 1453–1605 – S. Grzybowski, Kraków 2017.
Wielka historia świata, t. 7: Świat w XVII wieku – P. Franaszek i in., Kraków 2017.
Wójcik Z., Historia powszechna XVI–XVII wieku, różne wydania.
Wyczański, A., Historia Powszechna. Wiek XVI, różne wydania.
Wyczański, A., Wschód i zachód Europy w początkach doby nowożytnej, Warszawa 2003.
Uwagi
W cyklu 2023:
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
W cyklu 2024:
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: