Metodologia historii 470-HS2-1MH
Wykład łączyć będzie odniesienia do klasycznych prac dotyczących poznania naukowego oraz jego specyfiki związanej z pracą historyków z analizą kwestii rzeczywistego przyswojenia tych koncepcji w praktyce badawczej. W miarę możliwości, poruszane treści odnoszone będą do wcześniejszych doświadczeń uczestników zajęć oraz aktualnie toczących się debat historiograficznych. Obok samej historii, pojawiać się tu też będą odniesienia do dziedzin pokrewnych, w tym przede wszystkim ekonomii, politologii, psychologii i socjologii.
Najważniejszymi zagadnieniami będą tu:
a) specyfika poznania naukowego;
b) wyjątkowość historii na tle innych nauk;
c) relacje między aktualnymi potrzebami społeczeństwa a historiografią;
d) wpływ technik i metodologii na praktykę badawczą;
e) instytucjonalizacja pola historycznego i jej konsekwencje.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu metodologii historii – KP7_WG10.
2. Student dostrzega związek między teraźniejszością a problemami podnoszonymi w odniesieniu do przeszłości – KP7_WK1, KP7_WK2
3. Student potrafi oceniać i formułować tematy badawcze, wskazywać na techniki i metodologie szczególnie użyteczne w odniesieniu do danego problemu – KP7_UW2, KP7_UK1
4. Student jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii – KP7_KK1
5. Student rozumie społeczne znaczenie debat historiograficznych, jest gotów do udziału w nich w sposób łączący rolę zawodowego historyka jak i członka/partnera danych społeczności – KP7_KO1
6. Student dostrzega problemy etyczne związane z pracą historyka – KP7_KR1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: