Technologia informacyjna i kompetencje akademickie 470-HS2-1TIKA
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia
Rok studiów: studia II stopnia, I
Semestr: 2
Konwersatorium: 30 godz.
Punkty ECTS: 3
Wymagania wstępne: dobra znajomość i umiejętność posługiwania się systemem Windows, programami pakietu MS Office/ OpenOffice / LibreOffice
Bilans nakładu pracy studenta: 75 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
- udział studenta w zajęciach seminaryjnych: 30 godz. (1,2 ECTS)
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15 godz. (0,6 ECTS)
- samodzielna praca studenta: 30 godz. (1,2 ECTS)
Razem: 75 godz.(75:25 = 3 ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. (1,8 ECTS)
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac.
Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych).
Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 10 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac.
Sprawdzianem finalnym będzie samodzielne wykonanie bloga na zadany przez prowadzącego temat i jego publikacja w internecie.
Ponadto student po ukończonym kursie powinien mieć podstawową wiedzę o specyfice pracy naukowej i pracy na uczelnie wyższej. Potrafi także korzystać z baz danych i portali naukowych oraz z różnorakiego oprogramowania wspomagającego proces prowadzenia badań i publikacji. Co więcej powinien znać specyfikę i procedury typowe dla naukowego rynku wydawniczego, ze szczególnym uwzględnieniem czasopism naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG10 Student dysponuje w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresy metodologii historii.
KP7_WK3 Student zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne.
KP7_WK4 Student zna i rozumie dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów;
KP7_UW1 – Student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji;
KP7_UW3 – Student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę;
KP7_UW4 – Student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.;
KP7_UW5 – Student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań;
KP7_UW6 – Student potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego.
KP7_UK1 – Student potrafi prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych.
KP7_UK2 – Student potrafi komunikować się w języku ojczystym oraz wybranym języku obcym nowożytnym na poziomie B2+ z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych.
KP7_UO1 – Student potrafi kierować pracę zespołu lub wykonywać zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu, w tym również reprezentującymi różne dyscypliny wiedzy oraz różne kręgi kulturowe.
KP7_UO2 – Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
KP7_KK1 – Student jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii.
KP7_KK3 – Student jest gotów do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów.
KP7_KO1 – Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywaniu informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców.
KP7_KR1 – Student jest gotów do dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą historyka.
KP7_KR2 – Student jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych.
KR7_KR4 – Student jest gotów do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.
Kryteria oceniania
praca z projektem, ćwiczenia laboratoryjne indywidualne i grupowe z wykorzystaniem technik multimedialnych i komputerowych, przygotowanie prezentacji multimedialnej, dyskusja
Literatura
Windows Azure Platforma Cloud Computing dla programistów, praca zbiorowa.
https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/darmowe-aplikacje-mobilne-ktore-kazdy-powinien-znac/41f8318
https://www.pcworld.pl/ranking/55-najlepszych-aplikacji-mobilnych,404292.html
https://prnews.pl/aplikacje-mobilne-nowy-wymiar-internetu-27732
https://www.dobreprogramy.pl/Urzadzenia-mobilne,Programy,Windows,883.html
http://www.excelszkolenie.pl/index.htm
Andy Wibbels, Prowadź blog! Przewodnik dla małych firm.
Tomek Tomczyk (Kominek), Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj.
http://mlodytechnik.pl/m-technik/28457-testujemy-aplikacje-dla-ucznia-i-studenta
http://warsztathistoryka.uni.lodz.pl/podstrony/technologie.html
Izabela Kościów, Jak założyć bloga - poradnik dla początkujących.
Kompetencje akademickie:
Literatura uzupełniająca
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008.
A. Swierzawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
P. Zendrowski, Praca magisterska, licencjat: krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012.
Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, https://www.bip.pw.edu.pl/Wladze/Zespoly-Rady-Komisje-Kapituly-Rzecznicy-Koordynatorzy/Archiwum/kadencja-2012-2016/Komisja-ds.-Etyki-Zawodowej/Materialy-pomocnicze/Dobre-praktyki-w-procedurach-recenzyjnych-w-nauce
Commitee on Publication Ethics, https://publicationethics.org/
SCOPUS
Web of Science
Academia.edu
Researchgate.net
Warsztat Badacza, https://ekulczycki.pl
UNESCO Recommendation on Open Science, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: