Historia kultury materialnej 470-HS2-2HKM
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Definicje kultury materialnej. Kultura materialna a cywilizacja;
2.Pozyskiwanie surowców mineralnych w Polsce w wiekach XIII-XV. Przemysł i rozwój produkcji.
3. Pożywienie i napoje. Higiena do końca XV wieku.
E. Wółkiewicz, Spiżarnia biskupa. Konsumpcja na dworze biskupów wrocławskich w świetle rachunków z 1449 i 1450 roku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2021, 69 (4), s. 449-462;
4. Rozwój osadnictwa i gęstość zaludnienia w Polsce w XVI-XVII wieku.
A, Janeczek, Segregacja wyznaniowa i podział przestrzeni w miastach Rusi Koronnej (XIV-XVI wiek), „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2015, 63 (2), s. 259-382;
5. Mieszkania w Rzeczpospolitej do połowy XVII wieku.
U. Augustyniak, Mieszkańcy Rzeczypospolitej w podróży — ludzie a rzeczy w XVI–XVIII wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2021, 69 (3), s. 373-383;
6. Odzież, wyżywienie, higiena i rozrywka w wiekach XVI-XVII.
R. Pullat, Kultura jedzenia w osiemnastowiecznym Tallinie, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2018, 70 (1), s. 33-57;
7. Materialne elementy życia kulturalnego w Polsce w XVII wieku.
K. Niemira, Sklep Chaudoirów. Przyczynek do badań nad warszawskim rynkiem wyrobów luksusowych w wieku XVIII, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2022, 66 (1), s. 35-49;
8. Kultura rzeczy w czasach współczesnych. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 0,5
przygotowanie do zajęć – 10 h – 0,25
konsultacje indywidualne z prowadzącym – 10 h – 0,25
Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 19.00.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1 – zna i rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych.
KP7_WG2 – zna i rozumie metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, wojskowa itp.
KP7_WG3 - ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym.
KP7_WG5 – zna i rozumie powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii.
KP7_WG8 – zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych.
KP7_WK1 - zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw.
KP7_WK2 - zna i rozumie wpływ podłoża narodowego i kulturowego na różne stanowiska reprezentowane w naukach historycznych.
KP7_WK3 - zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego świata na różnego rodzaju więzi społeczne.
KP7_UW1 - potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji.
KP7_UW3 - potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę.
KP7_UW4 – potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.
KP7_UW5 – potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań.
KP7_UK1 - potrafi prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych.
KP7_KK2 – jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest prezentacja przygotowana przez studenta i przedstawiana na zajęciach. Studenci ze szczególnymi potrzebami – po uzgodnieniu – mogą wybrać inną formę zaliczenia.
Literatura
P.B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002.
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3, Warszawa 1992.
M. Dembińska i Z. Podwińska, Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-6, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978.
T. Dant, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007.
J. Barański, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: