Psychologia społeczna 480-SS1-1PSP1
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Forma studiów: stacjonarne;
Kod przedmiotu: 480-SS1-1PSP1
Język przedmiotu: polski
Rok studiów: pierwszy
Wymagania wstępne: brak;
Liczba godzin: wykład 30, laboratorium 15;
Metody dydaktyczne: Wykład, laboratorium;
Punkty ECTS: 4;
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie 30 godzin, udział studenta w laboratorium 15h, konsultacje 10h przygotowanie zadania praktycznego w grupie 30 godzin, przygotowanie do egzaminu 20 godzin;
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (55 godzin - 2,1 ECTS);
nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela (50 godziny) -1,9 ECTS). Łącznie 4p. ECTS.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG1 Student powinien umieć zdefiniować podstawowe pojęcia: poznanie społeczne,, dysonans społeczny, komunikacja interpersonalna, atrakcyjność interpersonalna, konformizm, normatywny wpływ społeczny, informacyjny wpływ społeczny, wpływ autorytetu, warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja, zachowanie prospołeczne, atrybucja, syndrom myślenia grupowego;
KP6_WG10 - Student powinien umieć scharakteryzować teorię symbolicznego interakcjonizmu ze szczególnym uwzględnieniem teorii Georga Herberta Meada;
KP6_WG11 - Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych mechanizmów konstruowania tożsamości, na poziomie jednostkowym, społecznym i kulturowym;
KP6_WG13 - Student zdaje sobie sprawę z roli jednostki w kształtowaniu ról i grup społecznych;
KP6_UW1 - Student umie się posługiwać typologią przy analizie zjawisk z zakresu psychologii społecznej;
KP6_UK2 - student potrafi przygotować ustną prezentację wyników uzyskanych w ramach zadania grupowego;
KP6_KO1 - student doskonali swoje umiejętności społeczne;
KP6_KK1 - student uświadamia sobie zmiany w terminologii z zakresu psychologii społecznej;
KP6_KO2 - student doskonali pracę w grupie, jest świadom procesów grupowych w niej zachodzących;
KP6_KO3 - student ma świadomość konieczności planowania w czasie zadań związanych z planowaniem eksperymentu społecznego.
Kryteria oceniania
Limit nieobecności na wykładzie to jedne zajęcia, student powinien być obecny podczas wszystkich zajęć laboratoryjnych (ewentualną nieobecność należy stosownie usprawiedliwić). W ramach wykładu obowiązuje zaliczenie na ocenę w formie testu. W ramach laboratorium studenci będą realizować zadanie praktyczne zakładające pracę w grupie. Na ocenę składać się będą: ocena za wypowiedź ustną oraz ocena za przygotowanie prezentacji.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Aronson, Eliot, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert. 2006. Psychologia społeczna, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka;
2. Cialdini, Robert. 2009. Wywieranie wpływu na innych Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;
3. Domachowski, Waldemar. 2001. Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa: PWN;
4. Gerring Richard J., Philip G. Zimbardo. 2006. Psychologia i życie, Warszawa: PWN;
5. Mika, Stanisław. 1975. Wstęp do psychologii społecznej, Warszawa: PWN:
6. Wojciszke, Bogdan. 2009. Człowiek wśród ludzi – zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar;
7. Wosińska, Wilhelmina. 2004. Psychologia życia społecznego, Gdańsk: GWP, s. 21-54;
Literatura uzupełniająca:
1. Burke, Peter, J. 2004. Identities and Social Structure: The 2003 Cooley-Mead Award Address, Social Psychology Quarterly, Vol. 67, No. 1, 5-15;
2. Bokszański, Zbigniew. 1989. Tożsamość, interakcja, grupa. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego;
3. Jarymowicz, Maria i Teresa Szustrowa. 1980. Poczucie własnej tożsamości – żródła i funkcje regulacyjne, w: Janusz Reykowski (red.) Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, Warszawa: Książka i Wiedza, s. 439-473;
4. Kwiatkowska, Anna. 1999. Tożsamość a społeczne kategoryzacje, Warszawa; IP PAN s. 80-128;
5. Krzemiński, Ireneusz 1986. Założenia systemu socjologicznego G. H. Meada, w: tenże, Symboliczny interakcjonizm i socjologia, Warszawa: PWN, ss.13-27;
6. Krzemiński, Ireneusz. 1986.System teoretyczny G. H. Meada, w: tenże, Symboliczny interakcjonizm i socjologia, Warszawa: PWN, ss.28-83;
7. McCall, George, Jerry L. Simmons.1978. Identities and Interactions, London, Collier Macmillan Publishers;
8. Mead, George H. 1975. Umysł, osobowość społeczeństwo, Warszawa: PWN;
9. Melchior, Małgorzata. 1990. Społeczna tożsamość jednostki, Warszawa, ISNS;
10. Mika, Stanisław. 1981. Pojęcie struktury socjometrycznej; w; Psychologia społeczna, Warszawa: PWN, ss. 269-276;
11. Newcomb, Theodore, Ralph H. Turner, Philip E. Converse, Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1965, s. 577 – 583;
12. Nowak, Stefan (red.). 1991. Studenci Warszawy. Studium długofalowych przemian postaw i wartości, Warszawa: UW;
13. Piotrowski, Andrzej. 1998. Osobowość a tożsamość. O pewnej tendencji we współczesnej socjologii interakcji, w: tenże: Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 69-85;
14. Piotrowski, Andrzej. 1998. Pojęcie tożsamości w tradycji interakcjonizmu symbolicznego, w: tenże: Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 47-68;
15. Strauss, Anzelm, L. 2008. Mirrors and Masks. The Search for Identity, New Brunswick and London, Transacton Publishers;
16. Sztompka, Piotr 2002. Od zachowań do działań społecznych; w Socjologia analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków, ss. 45-65.
17. Sztompka, Piotr 2002. Od działań społecznych do interakcji; w Socjologia analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków, ss. 66-86.
18. Turowski, Jan. 1999. Teoria interakcjonizmu symbolicznego. w: Irena Machaj (red.). Małe struktury społeczne, UMCS, ss. 87 – 92.
19. Turner, Jonathan, H., Jan E. Stets. 2009. Socjologia emocji; Warszawa: PWN;
20. Znaniecki, Florian. 1976. Chłop polski w Europie i Ameryce, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, t. 1;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: