Socjologia edukacji 480-SS1-1SED1
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Forma studiów: stacjonarne;
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy,
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, nauki socjologiczne; Rok studiów I, semestr studiów II;
Wymagania wstępne: brak;
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 30 godzin, ćwiczenia-15 godzin
Punkty ECTS: 4;
WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE - Punkty ECTS w ramach zajęć:
- wymagających bezpośredniego kontaktu: 2,1 ECTS (55 godzin) w tym 10 godzin bezpośredniego kontaktu - konsultacje, egzaminy i 45 godzin udziału w wykładzie i ćwiczeniach
- o charakterze praktycznym - nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 1,9 ECTS (49 godzin):
– przygotowanie do ćwiczeń – 30 godz.;
– przygotowanie referatów/prezentacji 10 godz.
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego / egzaminu 9 godzin
Razem 104 godziny, co odpowiada 4 punktom ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ Studentka zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię; potrafi też spojrzeć na nie w kontekście edukacji KP6_WG1
Student/ Studentka zna najważniejsze stanowiska teoretyczne i metodologiczne w socjologii, potrafi zastosować je w kontekście edukacji KP6_WG2
Student/ Studentka wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej KP6_UW9
Student/ Studentka posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne) KP6_UK1
Student/ Studentka potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych KP6_UK2
Student/ Studentka potrafi przygotować prezentację multimedialną KP6_UO2
Student/ Studentka ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii. KP6_KK1
Student/ Studentka jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. KP6_KO2
Student/ Studentka ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań. KP6_KO3
Student/ Studentka jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia społecznego oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego KP6_KR4
Kryteria oceniania
Podczas wykładów i ćwiczeń omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji.
Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia):
• pisemna praca (prezentacje zespołowe) na temat wybranych zagadnień, wykonanie zadań podczas ćwiczeń oraz aktywność podczas zajęć
• uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady):
• pisemna praca, kolokwium oraz aktywność podczas zajęć
• uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Literatura
Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993
Gerhardt S., Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016
Zemło M., Między szkołą a domem. Konteksty socjalizacyjne młodzieży szkół ponadpodstawowych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013
Walker T., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, 2013
Bauman Z., Płynne życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007,
Szlendak T., Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodach wychowania dzieci w kulturze konsumpcji, Kultura i Edukacja 2005, nr 2/2005,
artykuł dostępny online: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/948/T.%20Szlendak, %20Komercjalizacja%20dzieciństwa.pdf
Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa 2016
Rek M., Woźniak W., Wyrównywanie szans? Reforma polskiego systemu edukacji a realizacja idei inkluzji społecznej, ss. 137-154, w: „Ekskluzja i inkluzja społeczna” red. J. Grotowska-Leder, K. Faliszek, AKAPIT, Toruń 2005, (s. 137-154)
Stańczyk P., Młodzież wobec ideologii merytokracji - pozytywna socjalizacja oszukanego pokolenia, ss. 17-38, „Forum Oświatowe” nr 40/ 2009
Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, ss. 25-46, w: „Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej”, red. A. Kobylarek, J. Semkow, Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2008
Szwabowski O., Neoliberalna restrukturyzacja fabryki dyplomów, ss. 79-107, w: „Fabryki dyplomów czy universitas?”, red. M. Czerepaniak- Walczak, Impuls, Kraków 2013
Zakowicz I., Uniwersytet – przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe, student – klient supermarketu? Czyli szkolnictwo wyższe w procesie zmian, ss. 131-149, w: „Fabryki dyplomów czy universitas?”, red. M. Czerepaniak-Walczak, Impuls, Kraków 2013
Literatura uzupełniająca:
Banach K., Obraz rodziny w podręcznikach szkolnych do edukacji wczesnoszkolnej – krzywe zwierciadło czy rzeczywistość?, ss. 403-419, w: „Kreowanie społeczeństwa niewiedzy”, Studia nad wiedzą. Tom VII, red, A. Jabłoński, J. Szymczyk, M. Zemło, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015;
Klus-Stańska D., Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w polskiej szkole, ss. 21-40, „Forum Oświatowe” nr 146/2012; Kościelniak C., Kulturowe uwarunkowania uniwersytetu w kontekście kryzysów państw dobrobytu, „Center for Public Policy Studies ‘Research Papers’ ” , nr 54/2013, artykuł dostępny online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12027/1/CPP_RPS_vol. 54_Koscielniak.pdf ;
Melosik Z., Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, ss. 21-33, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” nr 1/2012; Melosik Z. Uniwersytet i społeczeństwo;
Pauluk D., Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016 ;
Pryszmont-Ciesielska M., Ukryty program edukacji uniwersyteckiej, ss. 159-174, w: „Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej”, red. A. Kobylarek,
J. Semkow, Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2008 ;
Woźniak Wojciech, System edukacyjny jako instrument wyrównania szans. Przypadek Finlandii, „Polityka społeczna”, numer tematyczny: Dziedziczenie nierówności społecznych, 1/2008, ss. 36-38;
Żłobicki W., Rozpoznawanie uwarunkowań i skutków edukacji na podstawie teorii ukrytego programu, ss. 53-71, „Forum Socjologiczne. Wokół problemów socjologii edukacji i badań młodzieży” red. B. Wiśniewska-Paź, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011;
Pankowska D., Nauczyciel wobec wiedzy o ukrytym programie szkolnym, artykuł opublikowany online: http://apcz.umk.pl/ czasopisma/index.php/PBE/article/viewFile/2690/2668 ;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: