Socjologia emocji 480-SS1-2SOE1
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Forma studiów: stacjonarne;
Kod przedmiotu: 440-SS1-2SOE
Język przedmiotu: polski
Rok studiów: drugi
Wymagania wstępne: brak;
Liczba godzin: wykład 15, konwersatorium 15;
Metody dydaktyczne: Wykład, konwersatorium
Punkty ECTS: 2;
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie 15 godzin, udział studenta w konwersatorium 15h, przygotowanie wypowiedzi pisemnej (wykład) 10h, przygotowanie referatu (wraz z prezentacją multimedialną)10h, przygotowanie do udziału w konwersatorium 10h.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (30 godzin - 1 ECTS);
nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela (30 godzin) - 1 ECTS).
Łącznie 2p. ECTS.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG7 - zna i opisuje podstawowe pojęcia i teorie dotyczące socjologii emocji - weryfikacja referat, dyskusja, wypowiedź pisemna;
KA6_WG14 - potrafi wytłumaczyć zjawiska związane z przemianami więzi społecznych w ponowoczesności i ich wpływ na przemiany związane z procesami emocjonalnymi - weryfikacja - referat, dyskusja;
KA6_WG16 - posiada wiedzę na temat związków między systemami emocjonalnymi a konstruowaniem tożsamości - weryfikacja - referat, dyskusja;
KA6_WG18 - rozumie rolę procesów afektywnych w konstruowaniu zbiorowości na różnych poziomach struktury społecznej - weryfikacja - referat, dyskusja;
KA6_WG22 - potrafi opisać przemiany systemów aksjo-normatywnych w ponowoczesności - weryfikacja - referat, dyskusja;
KA6_UW22 - potrafi dokonać analizy reguł związanych z zarządzaniem emocjami w ramach różnych systemów społecznych i kulturowych - weryfikacja - referat, dyskusja;
KA6_UK1 - potrafi napisać krótką wypowiedź pisemną związany z socjologią emocji, weryfikacja - wypowiedź pisemna;
KA6_UK2 - potrafi przygotować ustną wypowiedź dotyczącą wskazanego zagadnienia w ramach socjologii emocji - weryfikacja referat;
KA6_UO2 - potrafi przygotować prezentację multimedialną związana z referowanym tematem - weryfikacja referat;
KA6_KK1 - ma świadomość zmian zachodzących w terminologii i metodologii socjologii emocji - weryfikacja referat, dyskusja, praca pisemna;
KA6_KO2 - jest otwarty na pracę w grupie podczas przygotowywania referatu - weryfikacja referat;
KA6_KO3 - ma świadomość konieczności planowania w czasie zadań związanych z przedmiotem - weryfikacja przygotowanie na czas wszystkich elementów zaliczeniowych kursu.
Kryteria oceniania
Student może opuścić jedne zajęcia podczas kursu (jeden wykład + jedne ćwiczenia). Ocena z wykładów będzie wystawiana na podstawie obecności i oceny z wypowiedzi pisemnej (aby otrzymać ocenę dst student musi uzyskać przynajmniej 6p z 10 możliwych za przygotowaną krótka wypowiedź pisemną). Na ocenę z ćwiczeń składać się będą: obecności i ocena uzyskana z przygotowywanego w grupie referatu.
Literatura
1. Bindera, Piotr, Hanna Palska, Wojciech Pawlik (red.). 2009. Emocje a kultura i życie społeczne, IFiS PAN;
2. Bauer, Joahim. 2015. Empatia. Co potrafią neurony lustrzane, PWN;
3. Czerner, Anna, Elżbieta Nieroba. 2011. Studia z socjologii emocji, UO;
4. Damasio, Antonio. 2002. Błąd Kartezjusza, Nowe Horyzonty;
5. Damasio, Antonio. 2000. Tajemnica świadomości, Rebis;
6. Damasio, Antonio. 2018. Dziwny porządek rzeczy, Rebis;
7. De Waal, Frans. 2019. Ostatni uścisk Mamy, Copernicus Center;
8. Ekman, Paul, Richard J. Davidson. 1999. Natura emocji, GWP;
9. Gliwka Grażyna. 2019. Pamięć zbiorowa – jej funkcje i mechanizmy przekazu w kontekście badań Barbary Szackiej i Andrzeja Szpocińskiego, „Rozprawy Społeczne” Tom 13, nr 3, s. 13-27.
10. Hochschild, Arlie. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć; PWN;
11. Keysers, Christian. 2017. Empatia, CC;
12. Nijakowski, Lech. 2009. Kiedy krwawa plama staje się białą Polityka pamięci związana z masakrami w XX wieku, w: A. Szpociński (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 167-191.
13. Nijakowski, Lech. 2001 Topografia i historia animozji i konfliktów („Upamiętnienia niemieckie poza Śląskiem”; „Pomniki i tablice mniejszości ukraińskiej”; „Pomniki białoruskie”; „Animozje polsko-żydowskie”; „Litwini, Ormianie i Romowie”). w: Tenże, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, , s. 287-329.
14. Pawlik, Wojciech. 2007. (red.) Grzech. Studium z socjologii moralności, Nomos
15. Pawlik, Wojciech (red.). 2016. Empatia, moralność a życie społeczne, UW;
16. Porankiewicz-Żukowska. 2019. Kultura terapii jako wynik braku homeostazy kulturowej, problem tożsamości, Studia de Cultura 11.4.
17. Sawicka, Maja. 2018. Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego, UW;
18. Szacka, Barbara, 2006. Pamięć zbiorowa – funkcje i drogi przekazu , w: Tejże, Czas przeszły: pamięć – mit, SCHOLAR, s. 46-67;
19. Tomasello, Michael. 2002. Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW;
20. Turner, Jonathan, Jan Stets. 2009. Socjologia emocji, PWN;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: