Zdrowie jako dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny. Socjologiczna analiza zagadnienia (fakultet) 480-SS1-3ZJD1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Kod przedmiotu 480- SS1-3ZJD1
Język przedmiotu język polski
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr: III rok studiów; semestr V
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
30 godzin prowadzonych w formie ćwiczeń
Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach - 30 godzin,
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7 godzin,
- udział w zaliczeniu - 0,5 godziny,
- przygotowanie do ćwiczeń - 29 godzin,
- przygotowanie do kolokwium: 11,5 godziny
razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36,5 godziny, co odpowiada 1,4 pkt ECTS
- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 41,5 godzin, co odpowiada 1,6 pkt. ECTS
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 480- SS1-3ZJD1 Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: III rok studiów; semestr V Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 480- SS1-3ZJD1 Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: III rok studiów; semestr V Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
a) student/ka zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię w zakresie zdrowia (KP6_WG1)
Umiejętności
b) student/ka potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania w kontekście zachowań służących zdrowiu ludności (KP6_UW8)
Kompetencje:
c) student/ka jest zdeterminowany/a w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych służących budowaniu życia w zdrowiu (KP6_KO1)
d) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role, dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim (KP6_KO2)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne wykorzystywane podczas ćwiczeń to:
a) praca z tekstem
b) metody aktywizujące - burza mózgów
c) metoda heurystyczna
d) metoda problemowa
e) metoda pokazu
f) dyskusja moderowana
W trakcie trwania zajęć student zdobywa punkty, a jego końcowa ocena będzie zależeć od ich liczby. Zaliczenie laboratorium wymaga uzyskania min. 51% punktów.
Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć zgłaszając się na dyżur do osoby prowadzącej te zajęcia nie później niż w ciągu 2 tygodni od zajęć, które się opuściło. Podstawą zaliczenia nieobecności będzie znajomość materiału omawianego w dniu nieobecności studenta. Na koniec semestru każda nadprogramowa i niezaliczona nieobecność skutkuje punktem ujemnym (- 1 pkt.) uwzględnionym w punktacji za cały przedmiot.
Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia laboratorium może być
przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia.
Literatura
a) Kozłowska E., Marzec A., Kalinowski P., Bojakowska U., Koncepcja zdrowia i jego ochrony w świetle literatury przedmiotu, „Journal of Education, Health and Sport” Radomska Szkoła Wyższa, vol. 6, no. 9, 2016, pp. 575-585, DOI:10.5281/zenodo.155048
b) Narodowy test zdrowia Polaków. Raport 2023. Kraków: Medonet, s. 9-17 (Indeks zdrowia: Jak Polacy dbają o swoje zdrowie?); s. 45 -71 (Zdrowie fizyczne i psychiczne)
c) Żakowicz J., Bramorska A., Zarzycka W., Basiuk A., et. al., Wpływ mikrobioty jelitowej na mózg, funkcje poznawcze i emocje, Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, t. 69, 2020, s. 45-58.
d) Jarosz M., Rychlik E., Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, w: Śliż D., Mamcarz A. (red.), Medycyna stylu życia, Warszawa: Wydawnictwo PZWL 2018, s.103 – 117.
e) Chomiuk T., Bernatek P., Korzyści wynikające z aktywności fizycznej, czyli wpływ aktywności fizycznej na organizm oraz aktualne zalecenia, w: Śliż D., Mamcarz A. (red.), Medycyna stylu życia, Warszawa: Wydawnictwo PZWL 2018, s. 17-27.
f) Niśkiewicz Zuzanna, Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka, „Studia Krytyczne” nr 3, 2016, s. 139–151.
g) Clear J., Atomowe nawyki. Drobne zmian, niezwykłe efekty, Łódź: Wydawnictwo Galaktyka, 2019, s. 49-60.
h) Makowska H., Poprawa R., Radzenie sobie ze stresem w procesie budowania zdrowia, w: Dolińska-Zygmunt G. (red.), Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001, s. 87-118.
i) Jarczewska-Gerc E. , Przyjemność odraczania przyjemności, „Newsweek Psychologia” 5/2021, s. 41-43.
j) Kaleta K., Mróz J., Percepcja relacji interpersonalnych a pozytywne zachowania zdrowotne dorosłych, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, 2012, 93(4), s. 779-784.
k) Biechowska D., Welbel M., Ostaszewski K., Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania z uwzględnieniem wpływu pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne, Wojtyniak B., Goryński P. (red.), Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania, Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, 2022, s. 289-314.
l) Romanowska D., Pod rządami genów. Skąd się bierze otyłość?, „Newsweek Polska”, 31/2022, s. 76-79.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: