Technologia informacyjna i wizualizacja danych 480-SS2-1TIN2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Język przedmiotu: język polski
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauk socjologicznych
Rok studiów i semestr: I rok studiów, II semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć: 16 godzin laboratorium
Metody dydaktyczne: laboratorium, prezentacje multimedialne, dyskusje dydaktyczne
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta/ki:
- udział w ćwiczeniach - 16 godz.
- udział w zaliczeniu/prezentacji projektu - 1 godz.
- konsultacje w ramach projektu - 6 godz.
- indywidualne przygotowanie projektu - 27 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/ki związany z zajęciami: 23 godz. pracy wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego (0,9 pkt ECTS) i 27 godz. samodzielnej pracy studenta/ki o charakterze praktycznym (1,1 pkt ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student/ka:
1. Potrafi przygotować raport z prowadzonych przez siebie badań z szerokim wykorzystaniem odniesień do innych badań i publikacji naukowych (KP7_UK4).
2. Potrafi posługiwać się technologiami i narzędziami informatycznymi do pozyskiwania informacji oraz wspomagania procesów poznawczych i komunikacyjnych (KP7_UW10).
3. Potrafi za pomocą prezentacji multimedialnej i zaawansowanych metod i narzędzi socjologicznych wyjaśniać złożone procesy społeczne (KP7_UW5).
Kryteria oceniania
1. Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Ewentualne kolejne nieobecności należy niezwłocznie zaliczyć na konsultacjach w oparciu o zadaną literaturę.
2. Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji multimedialnej stanowiącej raport z badań własnych. Praca zaliczeniowa może być opracowana samodzielnie lub w zespole dwuosobowym - zgodnie z wytycznymi przekazywanymi na zajęciach. Prezentacja oceniana od 0 do 5 pkt.
4. Aktywny i merytoryczny udział w każdych zajęciach podnosi ocenę końcową o 0,5 pkt.
Skala ocen:
3 pkt - dst
3,5 pkt - dst+
4 pkt - db
4,5 pkt - db+
5 pkt - bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
- P. Biecek, Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych, Fundacja Naukowa SmarterPoland, Warszawa 2016. http://biecek.pl/Eseje/
- C.N. Knaflic, Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów, Helion, Gliwice 2021.
- A. Maj, Przestrzeń danych: między projektowaniem informacji a manipulacją. Analiza specyfiki przekazów infograficznych na przykładzie portalu Visualizing Palestine, „Studia de Cultura” 4/2017, s. 39-52.
- M. Nowakowski, Infografika jako nowoczesna forma prezentacji danych biznesowych, „Zeszyty Naukowe. Studia Informatica” 35/2014, s. 125-137.
- W. Święcicki, Infografika: Krótki poradnik, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2015, https://nauka.uj.edu.pl/documents/74541952/4d5cd0d8-236a-4f62-9dea-405b1986129e.
- Ł. Żyła, S. Kaliski, Szkoła danych - kurs pracy z danymi, Fundacja Media 3.0, Gliwice 2019, http://szkoladanych.pl.
Literatura uzupełniająca:
- C.L. Bovée, J.V. Thill, Business Communication Essentials: Fundamental Skills for the Mobile-Digital-Social Workplace, Pearson, New York, NY 2016.
- R. Johnson-Sheehan, Technical Communication Today, Pearson, Boston, MA 2018.
- W. Korsak, Wizualizacja informacji w biznesie, Novae Res, Gdynia 2015.
- J. Lannon, L. Gurak, Technical Communication, Global Edition, Pearson, Harlow 2021.
- P. Szews, Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.
- M. Wszołek, M. Pielużek (red.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, LIBRON, Wrocław, Kraków 2020.
- N. Yau, Visualize This: The FlowingData Guide to Design, Visualization, and Statistics, Wiley Publishing, Indianapolis, IN 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: