Tematy religijne we współczesnym filmie dokumentalnym 480-SS2-1TRW2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Język prowadzenia przedmiotu: język polski
Dziedzina i dyscyplina nauki: socjologia
Rok studiów/semestr: rok I, sem. I
Wymagania wstępne: brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. ćwiczeń, zajęcia odbywają się w cyklu co dwa tygodnie po 4 godz.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, referaty, projekcje filmów
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta: 75 godz. obejmuje: udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do zajęć: 19 godz.; konsultacje związane z przygotowaniem referatu i jego pisemnej wersji: 17 godz.; przygotowanie referatu: 9 godz.; razem: 75 godz, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 47 godzin, co odpowiada 1,9 pkt. ECTS; nakład pracy, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 28 godz., co odpowiada 1,1 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1 - ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne;
KP7_UW8 - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych;
Kryteria oceniania
i) obecność na zajęciach, dozwolona jest jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach do momentu rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej;
i) aktywność w trakcie zajęć;
i) wygłoszenie referatu wraz z przedstawionym uczestnikom konspektem;
i) dostarczenie pisemnej wersji referatu
Literatura
Literatura wybór:
i) W. Pawluczuk, Wierszalin. Reportaż o końcu świata, różne wydania
i) W. Pawluczuk, Sekta grzybowska - doktryna i ideologia, „Rocznik Białostocki” nr 9, 1970, s. 315-333.
i) A. Grimshaw, Kino antropologiczne Jeana Roucha, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47-48, s. 45-74.
i) S. Sikora, Jean Rouch – l’enfant terrible antropologii i filmu, „Teksty Drugie” 2018, nr 1, s. 91–110.
i) S. Radoń, Opętanie i egzorcyzm w świetle badań antropologicznych i neurologicznych, „Studia Religiologica” 2014, nr 2 (47), s. 105-123.
i) M. Mielimąka, K. Cyranka, List do Redakcji. Wokół opętania, „Psychiatria Polska” 2016 nr 1, s. 289–292.
i) N. Osherow, Jak zrozumieć coś, co nie ma sensu: analiza wydarzeń w Jonestown, [w:] Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, [red. E. Aronson], różne wydania.
i) J. K. Frankowiak, Metody i techniki manipulacji stosowane przez grupy destrukcyjne na przykładzie sekty „Świątynia Ludu”, „Kultura i Edukacja” 2009, nr 3 (72), s. 38-52.
i) L. Fic, Medytacja Transcendentalna – naukowa technika relaksacyjna czy „kosmiczne szalbierstwo”?, „NURT SVD” 2019, nr 2., s. 274-286.
i) A. Wieczorkiewicz, Szkice o drodze do Indii, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2022, s. 65-67.
i) Teemu Taira, Atheistic Documentaries and the Critique of Religion in Bill Maher’s Religulous, [w:] T. Eaghll, R. King (eds), Representing Religion in Film, Bloomsbury Publishing 2022, s. 27-39.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: