Zróżnicowanie społeczne 480-SS2-1ZRS2
• Profil studiów - ogólnoakademicki.
• Forma studiów–stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu–obowiązkowy
• Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia
• Rok studiów/semestr– rok I/semestr II
• Wymagania wstępne–brak
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć–30 godzin ćwiczeń.
• Metody dydaktyczne –prezentacja multimedialna, dyskusja, projekt grupowy, konsultacje
• Punkty ECTS – 3
• Bilans nakładu pracy studenta – udział w ćwiczeniach – 30 godzin, udział w konsultacjach – 17 godzin, przygotowanie do ćwiczeń- 10 godzin, przygotowanie projektu grupowego- 10 godzin., przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 8 godzin
• Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 47 godzin, co
odpowiada 1,9; oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 28 godzin, co odpowiada 1,1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1, KP7_WG3, KP7_WK2 Student(ka) posiada pogłębioną wiedzę w zakresie terminologii i podejść teoretycznych opisujących i wyjaśniających problematykę zróżnicowania społecznego
KP7_WG4, KP7_WG5, KP7_WK1 Student(ka) posiada pogłębioną wiedzę w zakresie czynników i wymiarów zróżnicowania społecznego, a także relacji między różnymi strukturami społecznymi
KP7_WG8 Student(ka) potrafi opisać i wyjaśnić uwarunkowania oraz kierunki zmian więzi społecznych w relacji do zróżnicowania społeczno- kulturowego
KP7_WG6 Student(ka) posiada pogłębioną wiedzę na temat znaczenia komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w kontekście zróżnicowania społecznego
KP7_UW2, KP7_UK1, KP7_UK2, KP7_UK3, Student(ka) potrafi przygotować ustną wypowiedź, wspartą prezentacją multimedialną, na temat mieszczący się w problematyce zajęć, wykazując się umiejętnością pogłębionej analizy tematu, merytorycznego argumentowania i samodzielnego formułowania wniosków na podstawie źródeł socjologicznych
KP7_KO1 ma pogłębioną świadomość znaczenia wiedzy socjologicznej z zakresu zróżnicowania społecznego w rozwiązywaniu problemów społecznych, jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Błaszczak M, Przybylski M. (2010), Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cześnik M., Grabowska M. (2017), Popękane polskie społeczeństwo jako pole badawcze – dane, fakty, mity, Przegląd Socjologiczny Tom:mL XVI Zeszyt: 3, s. 9-43.
Domański H. (2009), Postawy wyższości i niższości w życiu codziennym, [w:] Barwy codzienności. Analiza społeczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 121- 142.
Domański H., Sawiński Z., Słomczyński K. M. (2010), Prestiż zawodów w obliczu zmian społecznych: 1958- 2008, Studia Socjologiczne 4
(199), s. 79-119.
Domański H. (2007), Struktura społeczna, Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar, s. 25-26 (fragment rozdziału 2: Zróżnicowanie i nierówności
społeczne).
Drozdowski R., Ziółkowski M. (1999), Funkcjonowanie kapitałów kulturowego i społecznego w dobie pragmatyzacji świadomości
społecznej, „Przegląd Socjologiczny” nr 2, s. 11-37.
Gąciarz B. (2014), Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej, „Studia Socjologiczne” 2 (213), s. 15-42.
Gdula M., Sadura P. red. (2012), Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa: Scholar [fragmenty]
Gliński P. (2010), Podział kulturowy: fragmentaryzacja czy rozpad?, [w:] Kulturowe aspekty struktury społecznej. Fundamenty.
Konstrukcje. Fasady, P. Gliński, I. Sadowski, A. Zawistowska (red.), Warszawa: Wyd. IFiS PAN i Wydział Historyczno- Socjologiczny UwB, s. 185-199.
Halamska M. (2016), Zmiany struktury społecznej wiejskiej Polski, „Studia Socjologiczne” 1 (220), s. 37-66.
Kowalski K. (2018), Włącznik Projektowanie bez barier, Warszawa: Fundacja Integracja.
Lepianka D. (2013), Bieda i biedni w polskiej prasie codziennej, [w:] Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, (red.) E. Tarkowska,
Warszawa: Wyd. IfiS PAN, s. 91-130.
Ostrowska (2010), Zróżnicowanie społeczne i nierówności w zdrowiu, [w:] Socjologia z medycyną. W kręgu myśli naukowej Magdaleny
Sokołowskiej, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, s. 23-47.
Palska H. (2009), Badania nad stylami życia. Z przeszłych i obecnych badań terenowych, [w:] Barwy codzienności. Analiza społeczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 143- 154.
Sadowski A. (2010), Kultury narodowe, regionalne i lokalne w państwie – układ wertykalny czy horyzontalny, [w:] Kulturowe aspekty struktury społecznej. Fundamenty. Konstrukcje. Fasady, P. Gliński, I. Sadowski, A. Zawistowska (red.), Warszawa: Wyd. IFiS PAN i Wydział Historyczno- Socjologiczny UwB, s. 185-200.
Shilling C. (2010), Socjologia ciała, Warszawa: WN PWN, s. 139-161 (rozdz. 6: Ciało i kapitał fizyczny).
Społeczne postrzeganie problemu ubóstwa, Komunikat z badań CBOS nr 83/2017
Standing G. (2014), Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Warszawa: PWN, s. 33-74 (rozdz.1: Prekariat)
Sztompka P. (2003), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wyd. Znak, s. 331-338 (Nierówności społeczne), s. 356-368 (Funkcje i
geneza nierówności)Tarkowska E. (2006), Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy, [w:] J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa: WN Scholar, s. 319- 365.
Wise A. (2010) Sensuous Multiculturalism: Emotional Landscapes of Inter-Ethnic Living in Australian Suburbia. “Journal of Ethnic and Migration Studies” 36 (6): 917–937
Literatura dodatkowa:
Eikhaug, O, Gheerawo R., Støren Berg M., Plumbe C., Kunur M., Høisæther V. (2019). Innovating with People - Inclusive Design and Architecture, Design and Architecture Norway.
Giannoumis, G. A., & Stein, M. A. (2019). Conceptualizing universal design for the information society through a universal human rights lens. International Human Rights Law Review, 8(1), 38-66.
Sadowski Andrzej,(2019), Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza, Kraków: Nomos.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: