Analiza dyskursów medialnych 480-SS2-2ADM2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy
Język prowadzenia przedmiotu – język polski,
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr: II rok/semestr II
Wymagania: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin zajęć laboratoryjnych
Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, fragmenty przekazów medialnych, źródła internetowe), warsztaty, projekty zaliczeniowe studentek i studentów, wykład
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta
47 godz. – zajęcia z udziałem nauczyciela: (w tym 30 godz. – udział studenta w zajęciach , 17 godz. – bezpośredniego kontaktu, udział studenta w konsultacjach i w zaliczeniu)
53 godz. – praca własna studenta (w tym 24 godz. – przygotowanie studenta do zajęć, 29 godz przygotowanie projektu zaliczeniowego)
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: a) wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 47, punktów ECTS: 1,9
b) nie wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 53, punkty ECTS: 2,1
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student(ka):
a) ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne (KP7_WG1)
b) ma pogłębioną wiedzę o różnych podejściach teoretycznych wyjaśniających istotę struktur społecznych i relacji między nimi (KP7_WG4)
c) posiada pogłębioną wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym (KP7_WG6)
d) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2)
e) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7)
f) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Prezentacje studentów i studentek.
Literatura
Literatura podstawowa
● Teun van Dijk, Badania nad dyskursem, (w:) Teun van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. Grzegorz Grochowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 9-44.
● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, zwłaszcza s. 9-22, 25-33.
● Ruth Wodak, Wstęp: badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy, (w:) Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, tłum. Danuta Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011, s. 11-37.
● Ruth Wodak, Krzyżanowski Michał, Glosariusz terminów, (w:) Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, tłum. Danuta Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011, s. 313-321.
● Norman Fairclough, Anna Duszak, Wstęp. Krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych, (w:) Anna Dusza, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008, s. 7-19.
● Michel Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, przeł. Michał Kozłowski, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2002.
● Martin Reisigl, Dyskryminacja w dyskursach. „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs” 2010, nr 3, s. 27-61.
● Martin Reisigl, Ruth Wodak, The Discourse-Historical Approach (DHA), w: Ruth Wodak, Martin Reisigl, Methods of Critical Discourse Studies, 3RD Edition, Sage, Los Angeles 2016, s. 24-58.
● Per Ledin, David Machin, Multi-modal critical discourse analysis. w: John Flowerdew, John E. Richardson (eds.). The Routledge handbook of critical discourse studies, Routledge, London 2020, s. 60-76.
● John Fiske, Television Culture, Routledge, London and New York 1987 (Rozdz. 7. Intertextuality).
● Magdalena Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, „Forum Lingwistyczne” 2017, nr 4, s. 15-29.
● Krzysztof Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2013 (Rozdz. 15., wybrane fragmenty, s. 425-429).
● Mimi White, Analiza ideologiczna a telewizja, w: Robert C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Szumacher, Kielce 1998, s. 152-189.
● Tomasz Adamski, Krzysztof Arcimowicz, Katarzyna Citko, Ewa Kępa, Świat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialach, Wydawnictwo Veda, Warszawa 2018, s. 107-160.
● Krzysztof Arcimowicz, Obraz minionej epoki w programie telewizyjnym „Legendy PRL”, w: Alicja Kisielewska, Andrzej Kisielewski, Monika Kostaszuk-Romanowska (red.), PRL-owskie re-sentymenty, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017, s. 347-361.
● Barbara Jabłońska, Władza i wiedza w krytycznych studiach nad dyskursem – szkic teoretyczny, „Studia Socjologiczne” 2012, nr 1, s.75-92.
● Krzysztof Arcimowicz, The Category of Masculinity in the Polish Media Discourse on Robert Lewandowski, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2020, Tom XVI, nr 1, s. 12-26.
● Lech M Nijakowski, Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, (w:) Anna Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
● Marek Czyżewski, Sergiusz Kowalski i Andrzej Piotrowski. Wprowadzenie. W: M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.). Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 15-47.
● Krzysztof Arcimowicz, Współczesny ideał ciała męskiego – wybrane aspekty problematyki, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 2015, nr 55, s. 57-76.
● Joanna Mizielińska, Agata Stasińska, Od „wroga rodziny” do jednej z jej form: Rodziny z wyboru we współczesnym polskim dyskursie prasowym. „Interalia” 2013, nr 8, s. 105-128.
Literatura uzupełniająca
● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition” 2006, nr 1: http://www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna%202006/ Lisowska-Magdziarz-Zawartosc-dyskurs-semi -otyka.pdf
● Krzysztof Arcimowicz, Męskość hegemoniczna i granice dyskursu w serialu Breaking Bad, w: Daria Bruszewska-Przytuła, Monika Cichmińska, Anna Krawczyk-Łaskarzewska, Alina Naruszewicz-Duchlińska (red.), Seriale w kontekście kulturowym Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2017, 63-74.
● Teun van Dijk, Kontekstualizacja w dyskursie parlamentarnym. Aznar, Irak i pragmatyka kłamania, (w:) Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008.
● Krzysztof Arcimowicz, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Katarzyna Dębska, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003-2013, „Studia Socjologiczne” 2014, nr 4, s. 79-110.
● Norman Faircloug, Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research, Routledge, London 2003.
● Stanley Fish, Czy na tych ćwiczeniach jest tekst?, tłum. Andrzej Szahaj, „Teksty Drugie” 2000, nr 3, s. 197-211.
● Krzysztof Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2013 (wybrane fragmenty: s. 167-173, 265-281, 458-461).
● Marek Czyżewski, Sergiusz Kowalski i Andrzej Piotrowski. Wprowadzenie. W: M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.). Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 15-47.
● John Fiske, Brytyjskie badania kulturowe, (w:) Robert C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, przeł. Edyta Stawowczyk, Szumacher, Kielce 1998.
● Krzysztof Arcimowicz, Gender and Body. Establishing and Blurring Gender Differences in Culture – the Example of Advertising, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2019, nr 20, s. 399-410.
● Ruth Wodak, Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego, (w:) Anna Dusza, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008.
● Anna Horolets, Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym, Universitas, Kraków 2006 (wybrane fragmenty).
● Natalia Krzyżanowska, Wokół koncepcji demokracji. Parytet płci w świetle polskiego dyskursu prasowego. „Studia Socjologiczne” 2012, nr 1, s. 199-223.
● Gerlinde Mautner, Analiza Gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: M. Krzyżanowski, R. Wodak (red.), Jakościowa Analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011, s. 51-85.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: