Podstawy modelowania i symulacji rozmytej 510-IS2-1MSR-23
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka
Rok studiów / semestr: 1 / 2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Wykład: 30 Laboratorium: 15
Metody dydaktyczne: Wykład, ćwiczenia laboratoryjne, konsultacje, samodzielna praca z literaturą
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach:
- wykład 30h
- laboratorium 15h
Przygotowanie do zajęć:
- laboratorium 8h
Zapoznanie z literaturą: 8h
Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 12h
Przygotowanie do kolokwium: 5h
Przygotowanie do egzaminu: 8h
Czas trwania egzaminu: 2h
Udział w konsultacjach: 13h
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60h, 2.4 ECTS
- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 41h, 1.6 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna podstawowe pojęcia dotyczące zbiorów rozmytych, rodzaje funkcji przynależności ich wady i zalety. KP7_WG4, KP7_KR1
2. Zna działania arytmetyczne na liczbach rozmytych, zasadę rozszerzania dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb rozmytych oraz reprezentację L-R. KP7_WG4, KP7_KR1
3. Zna strukturę modelu rozmytego, główne elementy i operacje, podstawowe modele rozmyte. KP7_WG4, KP7_KR1
Umiejętności:
4. Potrafi stosować działania arytmetyczne na liczbach rozmytych. KP7_UW2, KP7_UU2, KP7_KR1, KP7_UO4
5. Potrafi utworzyć model rozmyty zjawiska/procesu oraz przeprowadzić sterowanie rozmyte z wykorzystaniem modeli rozmytych. KP7_UW2, KP7_UU2, KP7_KR1, KP7_UO4
Kryteria oceniania
Egzamin. Zaliczenie laboratorium na podstawie aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń laboratoryjnych (sprawozdania) i kolokwium.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Piegat A., Modelowanie i sterowanie rozmyte. EXIT 1999
2. K. Michels, F. Klawonn, R. Kruse, A. Nürnberger, Fuzzy Control: Fundamentals, Stability and Design of Fuzzy Controllers, 2006, https://link.springer.com/book/10.1007%2F3-540-31766-X
3. B. Bede, Mathematics of Fuzzy Sets and Fuzzy Logic, 2013, https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-642-35221-8
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: