Komunikowanie wizualne w reklamie i public relations 520-KS1-1KWZ
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, przedmiot specjalnościowy M4
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok/semestr II (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących kultury i życia społecznego nabyta na wcześniejszych zajęciach (np. antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, metodologia badań kulturoznawczych, socjologia kultury, a także wiedza o plastyce wyniesiona ze szkoły podstawowej i średniej).
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń.
Formy prowadzenia zajęć i metody dydaktyczne są podane w sylabusie B.
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w wykładach i obecność na zaliczeniu – 15,5 godz.;
– przygotowanie do zaliczenia – 13,5 godz.;
– dział w konsultacjach – 1 godz.
Razem 30 godzin, co odpowiada 1. punktowi ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15,5 godziny, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
– o charakterze praktycznym – 14,5 godziny, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Absolwenci znają i rozumieją:
a) normy konstytuujące i regulujące struktury społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania (KA6_WK1);
b) główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze (KA6_WK2);
c) historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych (KA6_WK3).
2. Umiejętności – Absolwenci potrafią:
a) wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) (KA6_UW1);
b) rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych (KA6_UW4);
c) stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne (KA6_UW5);
d) komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii (KA6_UK1);
3. Kompetencje społeczne – absolwenci są gotowi do:
a) wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumieją potrzebę ustawicznego dokształcania się (KA6_KK1);
b) twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania (KA6_KK2);
c) przyjmowania nowych idei i poglądów (KA6_KO1).
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
– zaliczenie (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 2d, 3c)
– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2b, 2d, 3b, 3c)
– konsultacje (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2d, 3a, 3b, 3c)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie przez każdego studenta projektów komunikatów wizualnych - wcześniej omówionych przez prowadzącego zajęcia i wspólnie przedyskutowanych ze studentami.
Literatura
Lit. obowiązkowa:
Andrzej Kisielewski, Ludzie lubią obrazy... Studia o komercyjnej kulturze wizualnej i sztuce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.
Wojciech Budzyński, Techniki reklamy i public relations, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 1995.
Wojciech Budzyński, Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 1998.
Joseph Muller-Brockmann, Systemy siatek w projektowaniu graficznym. Podręcznik dla typografów i projektantów 3D, przeł. M. Komorowska, d2d.pl, Kraków 2020.
Hans Peter Willberg, Fridrich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, przeł. M. Szalsza, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk
Lit. uzup.:
Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Dariusz Doliński, Psychologia reklamy, Wrocław 1998.
John Hegarty, Hegarty on creativity, Thames and Hudson, London 2018.
Allen Hulburt, The Grid. A Modular System for the Design and Production of Newspapers, Magazines, and Books, Van Nostrand Reinhold, New York 1978.
Jacek Kall, Reklama, Warszawa 1994.
Carol Kinsey Goman, Komunikacja pozawerbalna, przel. D. Bakalarz, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012.
David Ogilvy, Ogilvy on advertising, John Wiley & Sons, Toronto 1983.
Brygida Pawłowska-Jędrzyk, Zarys poetyki uwodzenia. O strategiach perswazyjnych w reklamie wizualnej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2021.
B. Schmitt, A. Simson, Estetyka w marketingu, Kraków 1999.
Michael R. Solomon, Zachowanie i zwyczaje konsumentów, przeł. Agnieszka Kosoń-Opitek, Bartosz Sałbut, Joanna Sugiero, Wydawnictwo ONE Press, Gliwice 2006.
Ze świata reklamy, red. Andrzej Stanisław Bartczak, Andrzej Pitrus, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: