Semiotyka kultury 520-KS1-1SEK
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami analizy semiotycznej w kontekście kulturowym. Studenci nauczą się identyfikować i interpretować znaki oraz symbole w różnych tekstach kulturowych, a także zrozumieją, jak znaczenia są konstruowane i negocjowane w różnych kontekstach społecznych i historycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student zna…)
1 . podstawowe pojęcia z zakresu logiki i semiotyki kultury
2. specyfikę i różnorodność typów refleksji semiotycznej
3. historyczne ujęcia zjawisk kulturowych w kontekście ich interpretowania
4. różnice między kulturą w sensie przedmiotowym a podmiotowym (znaczeniowym)
K_W01; K_W02; K_W09
Umiejętności (student potrafi…)
1. zastosować wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk kulturowych, czyli definiować problemy badawcze
2. ujmować różnice między rodzajami aktywności twórczych
3.stosować zasadę jedności aktywności kulturotwórczych jako zasadę duchowej ekspresji
4.odnajdować logikę kontynuacji działalności kulturotwórczej na przykładzie ilustracji historycznych i współczesnych
K_U01; K_U03; K_U06
Kompetencje społeczne i personalne (student…)
1 .akceptuje tolerancję wobec odmienności kulturowych
2. umie krytycznie oceniać inne kultury
3. potrafi uchwycić istotę zjawisk wieloczynnikowych
4. umie krytycznie ocenić siebie i innych w kontekście różnych obszarów kulturowych i w stosunku do kultury konsumpcyjnej oraz globalizacji K_K01; K_K03; K_K07;
Literatura
- Barthes, R. (1991). **Mitologie**. Warszawa: Wydawnictwo KR.
- Eco, U. (2003). **Semiotyka i filozofia języka**. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
- Chandler, D. (2007). **Semiotyka dla początkujących**. Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Saussure, F. (2002). **Kurs językoznawstwa ogólnego**. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: