Socjologia kultury 520-KS1-1SOK
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, przedmioty humanistyczne i społeczne – moduł 2.
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – nauki socjologiczne; dziedzina nauk humanistycznych – nauki o kulturze i religii.
Rok studiów/semestr: I rok/semestr I (studia pierwszego stopnia).
Wymagania wstępne: posiadanie zasobu wiedzy z przedmiotów humanistycznych i społecznych (np. wiedza o społeczeństwie, historia).
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń.
Formy prowadzenia zajęć i metody dydaktyczne są podane w sylabusie B.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w ćwiczeniach – 30 godz.;
– przygotowanie do ćwiczeń – 44 godz.;
– przygotowanie projektu zaliczeniowego (w zespole) – 12 godz.;
– konsultacje – 4 godz.
Razem 90 godzin, co odpowiada 3. punktom ECTS.
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 34 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS;
– o charakterze praktycznym – 56 godzin, co odpowiada 1,9 punktu ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia wraz ze sposobem ich weryfikacji
1. Wiedza – studentki i studenci znają i rozumieją:
a) normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania (P6S_WK: KA6_WK1);
b) główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze (P6S_WK: KA6_WK2);
c) historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych (P6S_WK: KA6_WK3).
2. Umiejętności – studentki i studenci potrafią:
a) wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) (P6S_UW: KA6_UW1);
b) rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych (P6S_UW: KA6_UW4);
c) stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne (P6S_UW: KA6_UW5);
d) komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii (P6S_UW: KA6_UK1);
e) przygotowywać wystąpienia ustne i prezentacje multimedialne z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł (P6S_UK: KA6_UK4).
3. Kompetencje społeczne – studentki i studenci są gotowi do:
a) wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumieją potrzebę ustawicznego dokształcania się (P6S_KK: KA6_KK1);
b) twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania (P6S_KK: KA6_KK2);
c) przyjmowania nowych idei i poglądów (P6S_KO: KA6_KO1).
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 1d, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c);
– prezentacja projektów zaliczeniowe (1a, 1b, 1c, 1d, 2a, 2b, 2c, 2d, 3a, 3b, 3c);
– konsultacje (1a, 1b, 1d, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c).
Kryteria oceniania
● Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę.
● Na zajęciach obowiązuje system punktowy: można otrzymać 1 punkt za każdą pełną obecność na ćwiczeniach oraz maksymalnie dodatkowe 3 lub nawet 5 punktów za aktywność na zajęciach (jeśli na zajęciach są przewi-dziane zadania dodatkowe za 2 punkty). Mówienie na temat, odwoływanie się do przeczytanych lektur i prezentacja przygotowanych przykładów na pewno zostaną docenione.
● Ostatnie zajęcia będą przeznaczone na prezentacje projektów zaliczenio-wych przygotowanych w grupach – można otrzymać maksymalnie 30 punk-tów (każda osoba).
● Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą z zajęć, trzeba uzbierać co najmniej 80% punktów z całej puli, jest to jak najbardziej realne pod warunkiem systema-tycznej pracy (70%–79% punktów to ocena dobra plus, 60%–69% – dobra, 50%–59% – dostateczna plus, 40%–49% – dostateczna). Osoby, które zdo-będą mniej niż 40% punktów, żeby zaliczyć zajęcia będą musiały odpowiadać z całości materiału omawianego na zajęciach.
● Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione na zajęciach. Na-leży jednak wziąć pod uwagę to, że nieobecność na zajęciach oznacza brak punktów i w związku z tym mniejsze szanse na ocenę bardzo dobrą, dobrą lub dostateczną. Każdą nieobecność powyżej limitu należy zaliczyć na moich konsultacjach – w tygodniu bezpośrednio następującym po jej pojawieniu się (WSK UwB ul. Świerkowa 20, Zakład Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem, pok. B7). Ponad 50% nieobecności nieusprawiedliwionych na zaję-ciach skutkuje niezaliczeniem zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
● Socjologia: Lektury, Piotr Sztompka, Marek Kucia (red.), Wydawnictwo Znak, Kraków 2006 (artykuł: Anthony Giddens, Czym zajmują się socjologowie?, s. 17–27).
● Marian Golka, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007 (Prolog, s. 9–21; Rozdział 2. Proces nabywania kultury, s. 61–85; Rozdział 3. Czynniki społeczno-kulturowe a osobowość, s. 91–119).
Książka dostępna w Bibliotece Pedagogicznej, Wydział Nauk o Edukacji UwB, ul. Świerkowa 20, budynek A lub w Bibliotece Głównej UwB, Kampus UwB, ul. Ciołkowskiego.
● Krzysztof Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Ana-liza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydaw-nictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013 (Rozdz. 2. Płeć kulturowa, s. 36–71; Rozdz. 3. Rodzina, s. 72–99).
● Pierre Bourdieu, Męska dominacja, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004 (Rozdz. 1. Obraz w powiększeniu, s. 33–68).
● Pierre Bourdieu, Jean-Claude Passeron, Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990 (Część 2. Podstawy teorii przemocy symbolicznej, s. 59–89).
● Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007 (Rozdz. 2. Równi i równiejsi, s. 53–85).
● Danuta Duch-Krzysztoszek, Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, IFiS PAN, Warszawa 2007 (s. 29-43, 61-80).
● Claire M. Renzetti, Daniel J. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 (Rozdz. 4. Socjalizacja płcio-wa we wczesnym dzieciństwie, s. 104–137).
● Zbyszko Melosik, Tożsamość ciało i władza. Teksty kultury popularnej, jako (kon)teksty pedagogiczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań – Toruń 1996 (Rozdz. 2. Ciało, społeczeństwo i władza, s. 61-75).
● Michael Kimmel, Społeczeństwo genderowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015 (Rozdz. 13. Genderowe ciało, fragmenty, s. 446-453).
● Łukasz Iwasiński, Narodziny społeczeństwa konsumpcyjnego, „Sensus Hi-storiae” 2015, nr 1, s. 129-144 (tekst dostępny w internecie).
● Robert Rogoziecki, Konsumpcja jako mit społeczeństwa postindustrialnego. O Baudrillardowskim pojęciu konsumpcji, „Przegląd Socjologiczny” 2015, nr 3, s. 27–51 (tekst dostępny w internecie).
● Alfred Skorupka, Ogólna sztuczna inteligencja z filozoficznego punktu wi-dzenia, „Transformacje” 2022, nr 1, s. 130–142 (tekst dostępny w internecie).
Literatura uzupełniająca:
● Antonina Kłoskowska, Socjologia kultury, Państwowe Wydawnictwo Nau-kowe, Warszawa 1983 (Rozdz. 1. Wyodrębnienie socjologii kultury a pojęcie kultury).
● Marian Filipiak (red.), Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1996 (Rozdz. Mechanizmy wpływu kultury na życie społeczne).
● Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanieWy-dawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 (Rozdz. 5. Rodzina współczesna, s. 457-502).
● Raewyn Connell, Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 (Rozdz. 4. Różnice płciowe i upłciowione cia-ła, s. 91–126).
● Chris Shilling, Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 (Rozdz. 4. Ciało konstruowane społecznie).
● Małgorzata Sikorska, Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (Rozdz. 1. Co się stało z socjalizacją?, s. 32–52).
● Jean Baudrillard, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Sic!, Warszawa 2006 (Część 2. Teoria konsumpcji, s. 45–72).
● Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, Na pokaz. O konsumeryzmie w ka-pitalizmie bez kapitału, Wydawnictwo UMK, Toruń 2004 (tekst: Krzysztof Pietrowicz, Nasze gadżety codzienne albo o płynności symboli statusu, s. 67–81).
● Wiesław Godzic, Maciej Żakowski, Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne, Warszawa 2007 (tekst: Roch Sulima, Telefon komórkowy – busola codzienności, s. 197–214).
● Marek Krajewski, Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów, Fun-dacja Bęc Zmiana, Warszawa 2013 (wybrane fragmenty).
● Wojciech Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008 (Rozdz. Kultura – technologia – gad-żet, s. 108-134)
● Cezary Szczepaniak, Edward Menes, Socjologiczne implikacje optymalizacji konstrukcyjnej samochodu osobowego, „Archiwum Motoryzacji” 1998, nr 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: