Teatr i widowiska 520-KS1-1TIW
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauki o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: I rok/semestr 1 (studia I stopnia)
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: dyskusja na podstawie literatury, prezentacja i analiza materiałów audiowizualnych, prezentacje multimedialne studentów
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
Udział w ćwiczeniach – 30 h
Przygotowanie do ćwiczeń – 30h
Konsultacje, przygotowanie autorskich prezentacji, pracy pisemnej – 15 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 h
co odpowiada 1,6 pkt ECTS
– o charakterze praktycznym – 35 h co odpowiada 1,4 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
1. klasyczne i współczesne dokonania, w ośrodkach i szkołach badawczych studiów kulturoznawczych w odniesieniu do zagadnienia teatru i widowiska (KP6_WG2)
2. podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną dotyczącą teatru i widowisk kulturowych (KP6_WG3)
3. główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze w odniesieniu do widowisk kulturowych (KP6_WK2)
4. zasady działania instytucji teatralnych oraz orientuje się we współczesnym życiu teatralnym (KA6_WK5)
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
1. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) (KP6_UW1)
2. wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł teatralnych i zjawisk parateatralnych właściwe dla wybranych teorii badawczych
(KP6_UW2)
3. komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii teatrologicznej (KP6_UK1)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
1. wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KP6_KK1)
2. twórczej analizy nowych zjawisk w obszarze teatru i widowisk kulturowych i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich interpretacji i oceny lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielną interpretacja i oceną (KP6_KK2)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
- frekwencji (dwie dopuszczalne nieobecności nieusprawiedliwione, zaliczenie nieobecności nadliczbowych – pod warunkiem, że nie przekraczają ośmiu zajęć)
- aktywności na zajęciach (znajomość lektur i udział w dyskusji)
- (dla chętnych) autorskich prezentacji (krótka relacja z tekstu lub zilustrowanie konkretnym przykładem problemu omawianego na zajęciach)
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Bachtin, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, w: Teatr w kulturze, oprac. W. Dudzik, L. Kolankiewicz, Warszawa 1994.
Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002, rozdz. Widowiska kulturowe.
K. Braun, Karnawał? Karnawalizacja!, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005.
R. Caillois, Gry i ludzie, przeł. M. Żurowska, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1997, rozdz. Maska i trans; Maska i mundur.
E. Csató, O „grze z dystansem”, w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, wyb. i oprac. J. Degler, t. 2, Wrocław 1976.
T. Dant, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, przeł. J. Barański, Kraków 2007, rozdz. Ubranie: tekst i rzecz; Kto jest czym? Ludzie jako przedmioty.
A. Duda, Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji, Toruń 2011, rozdz. „Piękna gra”. Mecz piłki nożnej jak performans ludyczny.
J. J. MacAloon, Igrzyska olimpijskie a teoria widowisk w społeczeństwach współczesnych, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. MacAloon, Warszawa 2009.
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa 2000, rozdz. Występy.
D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010, rozdz. Wesele – rzeczywistość ustanowiona; Ceremonie – teatr władzy.
T. Kowzan, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. J. Degler, t. 2, Wrocław 2003.
J. Limon, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002, rozdz. Znaki czasu.
E. W. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, przeł. J. Barański, Kraków 2003, rozdz. Rytuały polityczne, retoryczne i obywatelskie; Formy komunikacji rytualnej w codziennym życiu świeckim.
E. Rozik, Korzenie teatru, przeł. M. Lachman, Warszawa 2011, s. 41-47.
C. Shilling, Socjologia ciała, przeł. M. Skowrońska, Warszawa 2010, rozdz. Projekty ciała.
E. Souriau, Sześcian i kula, w: Teatr w kulturze, oprac. W. Dudzik, L. Kolankiewicz, Warszawa 1994.
M. Steiner, Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej, Wrocław 2003, s. 40-46, rozdz. Istota teatru.
S. Świontek, Sławomira Świątka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze, Łódź 2003, wykład czwarty.
S. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. J. Degler, t. 2, Wrocław 2003.
Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2010, rozdz. 2.3., 2.4., 3.2.
Literatura uzupełniająca:
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000, rozdz. Scena i kulisy.
J. Limon, Piąty wymiar teatru, Gdańsk 2006, rozdz. O teatrze mody (teatr kostiumu).
P. Pawełczyk, Rekwizyt w teatrze politycznym, "Studia Politologiczne" 2012 nr 24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: