Kulturowe konteksty historii literatury 520-KS1-2KKH
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Kod przedmiotu: 520-KS1-2KKH
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dziedzina: dyscyplina nauk o kulturze i religii
Rok studiów / semestr: II rok / semestr IV (studia I stopnia)
Wymagania wstępne: ogólna wiedza na temat przemian zachodzących w literaturze i kulturze.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: podające, poszukujące (problemowa, burza mózgów, ćwiczeniowa, dyskusji), prezentacje, praca w grupie.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
- udział w ćwiczeniach - 15 godzin,
- przygotowanie do zajęć - 30 godzin,
- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25 godzin,
- udział w konsultacjach - 5 godzin,
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS,
- o charakterze praktycznym - 55 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka:
W1. Zna i rozumie najważniejsze terminy i koncepcje związane z kulturową historią literatury; (KP6_WG3)
W2. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o literackich i pozaliterackich kontekstach literatury; (KP6_WG4)
W3. Zna i rozumie wybrane dominanty kulturowe tematyzowane przez literaturę: antropologię inności, kulturę pamięci, literackie badania tożsamości jednostki w kontekście kulturowego dziedzictwa, antropologiczno-egzystencjalną koncepcję tożsamości jednostki, przestrzeni i wytworów ludzkiej wyobraźni; (KP6_WG1, KP6_WK3)
W4. Zna filmy, dzieła malarskie i muzyczne, które powstały z literackich inspiracji. (KP6_WK5)
W zakresie umiejętności student/ka:
U1. Potrafi zinterpretować zjawiska literackie i dostrzec ich powiązania z różnymi obszarami kultury, rozumie związki kulturowej historii literatury z innymi dziedzinami nauk: literaturoznawstwem, filozofią, socjologią, antropologią, a także posiada rozwinięte umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich; ( KP6_UW2, KP6_UU2, KP6_UK1).
U2. Potrafi umieścić wybrane teksty literackie w kontekstach historycznych i kulturowych; (KP6_UW1)
U3. potrafi zinterpretować dzieło literackie, wykorzystując wiedzę z zakresu poetyki kulturowej i kulturowej teorii literatury; (KP6_UW2)
U4. Umie przygotować prezentację multimedialną, film lub podcast na temat związków literatury i kultury (uwzględnienie intertekstualnych nawiązań); (KP6_UW1, KP6_UW6)
U5. Potrafi uchwycić dynamikę kultury, związaną z przeżywaniem historii i nowoczesności, z przemianami formuły polskości i zmianami na rynku literackim, np. procesy komunikacyjne związane z narodzinami "społeczeństwa spektaklu" i rozwojem kultury popularnej; (KP6_UW4)
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1. Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role. (KP6_KO2)
Literatura
• Kulturowa historia literatury, red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015.
• Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, Kraków 2006.
• Edward W. Said, Wprowadzenie, w: idem: Orientalizm, przeł. M. Wyrwas – Wiśniewska, Poznań 2005, s. 30 – 64.
• G. Ch. Spivak, Krytyka postkolonialnego rozumu, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006.
• M. Dąbrowski, Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne, Warszawa 2011.
• Narracja i tożsamość. Narracje w kulturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004.
• W. Bolecki, Literackie historie kultury, w: Kulturowa historia literatury, red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015.
• P. Bohuszewicz, Kulturowa teoria literatury jako styl badawczy, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
• S. Greenblatt, W stronę poetyki kultury, w: idem, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, Kraków2006.
• S. Greenblatt, Szekspir i egzorcyści, w: idem, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, Kraków 2006.
• J. Maj, Kulturowa historia literatury, w: eadem, Nowe historie literatury, Kraków 2021
• R. Sendyka, Poetyka kultury: propozycje Stephena Greenblatta, w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012.
• R. Koziołek, Budowniczy lustra, w: idem, Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy, Katowice 2015.
• M. Leiris, Lustro tauromachii, przeł. M. Ochab, Gdańsk 1999.
• A. Barcz, Ujarzmianie bestii? Walka byków Sienkiewicza, w: eadem, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.
• J. Sztachelska, Henryk Sienkiewicz. Życie na walizkach, Warszawa 2017, s. 93-99.
• T. Zieliński, Idea Polski w dziełach Sienkiewicza, w: Z ojczystej niwy. Studia i szkice, Zamość 1923;
• M. Pacukiewicz, Dyskurs antropologiczny w pisarstwie Conrada, Kraków 2008.
• T. Kunz, Granice przedstawialności doświadczenia. Narracja jako terapia (na przykładzie Jądra ciemności Josepha Conrada), w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. Teresa Walas, Ryszard Nycz, Kraków 2012, s. 496 – 516
• F. Ziejka, Wesele w kręgu mitów polskich, Kraków 1997.
• P. Augustyniak, Rozmowa ze Stanisławem Wyspiańskim, w: Wyspiański/ Zbudź się Polaku, red. P. Augustyniak Gdańsk 2017.
• A. Bielik-Robson, P. Sadzik, Widma Derridy. Przeżycie, w: Widma Derridy, red. A. Bielik-Robson, P. Sadzik, Warszawa 2018.
• M. Rawiński, „Słowo o Jakubie Szeli” Brunona Jasińskiego wobec folkloru, „Pamiętnik Literacki”1971, nr 62/1.
• P. Czapliński, Antybaśń o Szeli, „Czas Kultury” 2020, nr 4.
• Andrzej Zawada, Gra w ludowe. Nurt chłopski w prozie współczesnej a kultura ludowa, Warszawa 1983.
• I. Lenart, Bieguni Olgi Tokarczuk jako współczesna przypowieść o człowieku, w: Inna literatura Dwudziestolecie 1989-2009, t. 1, red. Z. Andres, J. Pasterski. Rzeszów 2010.
• M. Świerkosz, Proza Olgi Tokarczuk, w: eadem, W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm. Wwa 2014, s. 198-282.
• T. Żukowski, Fetysz „obiektywności”. „Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka, „Studia Litteraria et Historica” 2015, s. 109-147.
• M. Hirsch, „Żałoba i postpamięć”, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań 2011.
Teksty uzupełniające:
• J. Kolendo, Czy Ligia była Polką? Wątek patriotyczny w „Quo vadis”, w: Wokół „Quo vadis”. Sztuka i kultura Rzymu czasów Nerona, pod red. W. Dobrowolskiego, Warszawa 2001;
• W. Ratajczak, Conrad i Arendt. Ujawnianie korzeni zła, „Napis” 2011, XVII.
• M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. r. Chymkowski, Warszawa 2012.
• R. Braidotti, Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, przeł. A. Derra, Warszawa 2009. (wybrane fragmenty)
• A. Cała, Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa 1998 (tu: „Mit” oraz „Obcość jako kategoria kultury”).
• A. Calderón Puerta, Motyw gwałtu w opowiadaniu „Aryjskie papiery” Idy Fink i w dramacie „Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka, „Teksty Drugie” 2015, nr 2.
• S. Žižek, Raduj się swoim narodem jak sobą samym!, „Nowa Krytyka” 1999, nr 10.
W cyklu 2023:
• W. Bolecki, Literackie historie kultury, w: Kulturowa historia literatury, red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: