Teoria i historia public relations 520-KS1-2THP
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, moduł M_4
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr - II rok I stopnia, III semestr
Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, Historia i teoria reklamy
Liczba i forma zajęć: 30 godzin wykładów
Metody dydaktyczne: wykład problemowy z elementami dyskusji z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta :
- wykład 30 godz.
- studiowanie literatury - 15 godz.
- udział w konsultacjach - 2 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 28 godz.
- egzamin - 1 godz.
ŁĄCZNY nakład pracy studenta w godz. 75
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
1. wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin 33; punkty ECTS 1,32
2. o charakterze praktycznym - liczba godzin 8 Punkty ECTS 0,32
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WK1; KA6_WK2; KA6_WK3; KA6_UW1; KA6_UW2; KA6_UW4; KA6_UW6; KA6_UK1; KA6_UO1; KA6_UU2;
Studenci poznają public relations jako narzędzie marketingu i jednocześnie jako zjawisko kulturowe. Studenci poznają podstawowe problemy związane z teorią i praktyką PR, które powinien znać humanista interesujący się zjawiskami perswazji w nowoczesnej kulturze. Studenci poznają klasyczne koncepcje i techniki PR. ( KA6_WG1)
2THP_U1 Studenci potrafią poprawnie posługiwać się poznaną terminologią dotyczącą marketingu i PR. Studenci rozumieją zasady kreowania różnych zjawisk kulturowych o wydźwięku promocyjnym, potrafią je rozpoznać i właściwie ocenić. Studenci rozumieją historyczny charakter mechanizmów i narzędzi PR, potrafią je powiązać z historią kultury, a także różnymi koncepcjami opisu nowoczesnej kultury w kulturoznawstwie. (KA6_WG3).
2THP_K1 Studenci znają zasady, na których wspiera się komunikowanie społeczne. Znają też narzędzia służące kształtowaniu opinii publicznej. Mają świadomość dopuszczalności oglądu tych samych zjawisk kulturowych z różnych perspektyw i względności ich ocen. (KA6_UW2).
Kryteria oceniania
Egzamin
Pozytywną ocenę zapewnia zdobycie minimum 51% punktów możliwych do zdobycia.
Punktacja:
91-100% punktów możliwych do zdobycia - ocena bardzo dobra
81-90% punktów możliwych do zdobycia - ocena dobra plus
71-80% punktów możliwych do zdobycia - ocena dobra
61-70% punktów możliwych do zdobycia - ocena dostateczna plus
51-60% punktów możliwych do zdobycia - ocena dostateczna
Literatura
Edward L. Bernays, Propaganda, Horace Liveright Publishing, New York 1928; polskie wydanie: przeł. Renata Wierzchoń, Wydawnictwo Wektory, Wrocław 2020.
Edward L. Bernays, Krystalizacja opinii publicznej, przeł. Olga Siara, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019.
Larry Tye, The Father of Spin. Edward L. Bernays and the Birth of Public Relations, Henry Holt and Company, New York 1998.
Mario Vargas Llosa, Burzliwe czasy, przeł. M. Chrobak, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2020.
Gustaw Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprocki, PWN, Warszawa 1986.
Gustave Le Bon, Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu, przeł. C. Matkowski, 2011.
Fraser P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Wydawnictwo, Warszawa 2003.
Andy Green, Creativity in Public Relations, Kogan Page, London and Philadelphia 2009.
The Global Public Relations Handbook. Theory, Research, and Practice, ed. by Krishnamurthy Sriramesh, Dejan Verčič, Routledge, New
York and London 2009.
Tomasz Goban-Klas, Public relations czyli promocja reputacji – pojęcia, definicje, uwarunkowania, Business Press, Warszawa 1997.
Wojciech Budzyński, Public Relations i zarządzanie reputacją firmy, Poltex, Warszawa 1998.
Wojciech Budzyński, Techniki reklamy i public relations, Poltex, Warszawa 1995.
Stuart Ewen, PR! A Social History of Spin, Basic Books, New York 1997.
Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts, ed. by Øyvind Ihlen, Betteke van Ruler, Magnus Fredriksson, Routledge, New York and London 2009.
The SAGE Handbook of Public Relations, ed. by Robert L. Heath, SAGE, Los Angeles – London 2010.
Jerzy P. Szyfter, Public relations w internecie, Wydawnictwo ONE Press, Gliwice 2005.
Krystyna Wójcik, Public Relations od A do Z, Wydawnictwo Placet, Warszawa 1997.
Refleksja o PR:
Roberto Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 1996.
Monika Milewska, Bogowie u władzy: Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila. Antropologiczne studium mitów boskiego władcy, Wydawnictwo Słowo/Obraz terytoria, Gdańsk 2012.
Anthony Pratkanis, Elliot Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Public relations w czasach mp3 i internetu, red. Dariusz Tworzydło, Zbigniew Chmielewski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów 2008.
Brendan Bruce, Images of Power. How the Image Makers Shape our Leaders, Kogan Page, London 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: