Warsztaty dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe/filmowe) 520-KS1-2WDM
Warsztat radiowy/podcastowy zapoznaje studentów z praktycznym przygotowaniem radiowych form dziennikarskich. Studenci poznają specyfikę wybranych gatunków, jak wywiad, sonda, dyskusja, program informacyjny, program autorski, reportaż, a także postradiowych form streamingowych, jak podcast. Zajęcia laboratoryjne poświęcone są praktycznym ćwiczeniom poszczególnych form (pomysł, scenariusz, dobór materiałów) oraz nagraniom dźwiękowym, ich edycji, montażowi i przygotowaniu do emisji. W trakcie zajęć studenci realizują wybrane przez siebie wstępne projekty ćwiczeniowe w obrębie omawianych gatunków oraz przygotowują końcowy projekt zaliczeniowy w wybranym przez siebie obszarze gatunkowym.
W ramach warsztatu "dziennikarstwo internetowe" studenci uzyskują informacje, czym w obecnych czasach jest dziennikarstwo internetowe, w którym kierunku ewoluuje oraz najnowszych trendach panujących w tej dziedzinie. Mają umiejętność redagowania informacji do internetu, prowadzenia własnej witryny internetowej i poruszania się w social mediach. Studenci dowiadują się, jaka jest rola wideo w internecie oraz jak powinien być skonstruowany news wideo. Słuchacze znają zasady funkcjonowania prawa autorskiego i własności intelektualnej w internecie. Potrafi korzystać z różnych źródeł i metod w celu wyszukiwania, analizowania i użytkowania informacji dotyczącej publikacji internetowych.
Pełny opis
Nazwa kierunku studiów: Kulturoznawstwo
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, MODUŁ 8a Przedmioty specjalnościowe – Media i komunikowanie
Dziedzina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina: nauki o kulturze i religii, dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o mediach
Rok studiów /semestr Rok 2 semestr 1
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: laboratorium 30 g
Metody nauczania: prezentacje, warsztaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem nowych technologii i mediów społecznościowych, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej, zadania online (prace pisemne, scenariusze, analizy, ćwiczenia i projekty warsztatowe, projekt zaliczeniowy), konsultacje online i stacjonarne.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta (rodzaje aktywności studenta wraz z przypisaną im
liczbą godzin nakładu pracy studenta).
- uczestnictwo i aktywność na zajęciach laboratoryjnych – 30 godz.
- przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz.
- praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 10 godz.
- konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 10 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., ECTS - 1,6
- zajęciami o charakterze praktycznym - 30 godz., ECTS - 1,3
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
• KA6_WK4 podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
• KA6_WK5 zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym
Umiejętności
Student potrafi:
• KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
• KA6_UW5 stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej) z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
• KA6_UW6 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych
• KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
• KA6_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne)
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
• KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
• KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce
• KA6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy
• KA6_KR3 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych ćwiczeń, zadań oraz projektów / prac semestralnych.
Literatura
Literatura – warsztat radiowo-podcastowy
1. Boniecka B. Panasiuk J., Ustność - potoczność w audycjach radiowych, [w:] Boniecka B. Panasiuk J., (red.), O języku audycji radiowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 213-232.
2. Grobel L., Sztuka wywiadu. Lekcje Mistrza, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2006 (fragmenty)
3. Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie. Program, finansowanie, technologia, audytorium, Poltext, Warszawa 2015, rozdział V: Perspektywy rozwojowe radia, s. 155-216.
4. Jędrzejewski S., Radio w świecie cyfrowym, [w:] M. Jeziński (red.), Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, Toruń 2009, s. 44-56.
5. Jędrzejewski S., Technologia programu radiowego, [w:] Chudziński E. (red.), Słownik wiedzy o mediach, Bielsko-Biała 2007, s. 348-360.
6. McLeish R., Produkcja radiowa, tłum. Agata Sadza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, rozdziały: Wywiad, Sonda uliczna, s. 93-123.
7. Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2017, Nr 1 (68), s. 29-41
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: