Diagnostyka potrzeb kulturalnych 520-KS1-3DPK
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne: Student powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu metodologii nauk społecznych.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, projekty badawcze, konsultacje
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w ćwiczeniach – 15 godzin;
– przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin;
– realizacja zadań projektowych – 10 godzin;
– konsultacje – 10 godzin;
Razem 40 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS
– o charakterze praktycznym – 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza. Absolwent (KA6_WG3, KA6_WK2, KA6_WK5):
- zna podstawową terminologię związaną z diagnostyką oraz metody i techniki badawcze służące diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej;
- wie jak zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne.
2. Umiejętności. Absolwent potrafi (KA6_UW1, KA6_UW3, KA6_UW5, KA6_UK1, KA6_UO2, KA6_UU1, KA6_UU3):
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł
- przygotować plan badań diagnostycznych dotyczących warunków animacji społeczno-kulturowej;
- wybrać odpowiednie do sformułowanego problemu badawczego metody badania i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne.
- komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej, a także przygotować się do dyskusji w ramach pracy zespołowej
- samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym
3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO2, KA6_KR1, KA6_KR2):
- rozumie konieczność diagnozowania warunków animacji społeczno-kulturowej;
- podejmuje współpracę z badanymi w trakcie prowadzenia badań diagnostycznych, zgodnie z etyką badacza kultury.
- analizuje nowe sytuacje oraz związane z nimi problemy poznawcze i praktyczne, a także formułuje propozycje ich rozwiązania
- organizuje pracę własną i pracę zespołową, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego
- postępuje zgodnie z etyką badacza kultury w realizowanej przez siebie pracy, a także przestrzega zasad etycznych w związku z przekazywaniem wiedzy różnymi kanałami i w różnych formach
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie i przeprowadzenie badań diagnostycznych, przygotowanie prezentacji zaliczeniowej na podstawie przeprowadzonych badań diagnostycznych, cena efektów pracy zespołowej, konsultacje
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć:
- aktywny udział w zajęciach w oparciu o lekturę tekstów
- znajomość obowiązującej literatury
- przygotowanie i przeprowadzenie badań diagnostycznych (projekt grupowy)
- realizowanie o czasie kolejnych etapów badań diagnostycznych
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach.
Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 8
Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie diagnostycznego narzędzia badawczego
- przeprowadzenie badania diagnostycznego na podstawie przygotowanego narzędzia badawczego, opracowanie wyników badania, wyciągnięcie wniosków z badań oraz napisanie planu naprawczego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A.Nowotny, K. Sztandar-Sztanderska, A. Daszkowska-Kamińska, Jak diagnozować środowisko lokalne?, 2010
https://docplayer.pl/14538839-Jak-diagnozowac-srodowisko-lokalne.html
2. E. Babbie, rozdz. 4: Plan badań, [w:] E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005 str. 109-138
3. Narodowe Centrum Kultury, Schematy Programu Bardzo Młoda Kultura, IV Schemat Postępowania Diagnostycznego, 2016
https://docplayer.pl/14538839-Jak-diagnozowac-srodowisko-lokalne.html
4. A.Nowotny, K. Sztandar-Sztanderska, A. Daszkowska-Kamińska, Jak diagnozować środowisko lokalne? Cz. 2 Wywiady, 2010
https://docplayer.pl/amp/14013685-Jak-diagnozowac-srodowisko-lokalne-czesc-ii-wywiady.html
5. K. Stachura, Diagnoza w społeczności, czyli kilka uwag o skrzynce narzędziowej animatora, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016
https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html
6. M. Hammersley, P. Atkinson, Problemy etyczne, [w:] Metody badań terenowych, M. Hammersley, P. Atkinson, Poznań 2000, str. 268-291
Literatura uzupełniająca:
1. Urbanik, A. Gołdys, A. Daszkowska-Kamińska, Diagnoza potrzeb młodzieży w środowisku lokalnym, Warszawa 2010
https://docplayer.pl/260048-Diagnoza-potrzeb-mlodziezy-w-srodowisku-lokalnym-diagnoza-potrzeb-mlodziezy-w-srodowisku-lokalnym.html
2. H. Jenkins, Nowe formy uczestnictwa w kulturze, (w:) Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, M. Filiciak, M. Danielewicz, M. Halawa, P. Mazurek, A. Nowotny, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS 2010, str. 136-138
http://bi.gazeta.pl/im/9/7651/m7651709.pdf
3. W. Kłosowski, W. Parfianowicz-Vertun, A. Rogozińska, Uczestnictwo, a dostęp (w:) Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, (red.) W. Kłosowski, Warszawa 2011, str. 43-52
https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16150/kierunek_kultura_w_strone_zywego_uczestnictwa_w_kulturze.pdf
4. Fatyga, Aktywność kulturalna (w:) , Raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce,
W. Burszta, M. Duchowski, B. Fatyga, J. Nowiński, M.Pęczak, E. A. Sekuła, T. Szlendak, Warszawa 2009, str. 35-41
https://www.nck.pl/badania/raporty/996487038#
5. Drozdowski Rafał, Fatyga Barbara, Filiciak Mirosław, Krajewski Marek, Szlendak Tomasz, 2014, Praktyki kulturalne Polaków, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, str. 14-21.
http://ozkultura.pl/node/7516
6. Barbour, Rosaline S., 2011, Badania fokusowe, tłum. Barbara Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 63-102.
7. Filip Schmidt, 2017, Metody, narzędzia, techniki, [w:] Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury,
https://nck.pl/upload/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf
8. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, rozdz. 11: Konstruowanie kwestionariusza, [w:] Metody badawcze w naukach społecznych, Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias , Poznań 2001, str. 266-296
Przykładowe diagnozy:
1. Białous Maciej, Kiszkiel Łukasz, Skowronska Małgorzata, Nowe kierunki, nowe drogowskazy. Współczesna kondycja kultury w Suwałkach, Fundacja Laboratorium Badan i Działań Społecznych „SocLab”, Białystok 2015,
https://www.researchgate.net/publication/308200729_NOWE_KIERUNKI_NOWE_DROGOWSKAZY_Wspolczesna_kondycja_kultury_w_Suwalkach/link/57dd1ef908ae72d72ea987d8/download
2. Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich, 2014, Raport z badań potrzeb kulturalnych mieszkańców Podkowy Leśnej zrealizowanych w Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej,
http://podkowalesna.pl/wp-content/uploads/2013/08/pliki_komunikaty_2013_2013_raport_z_badan_dom_kultury_CKiIO.pdf
3. Kudła Sylwia, 2014, Diagnoza potrzeb kulturalnych społeczności lokalnej gminy Kazimierz Biskupi, https://docplayer.pl/5244491-Diagnoza-potrzeb-kulturalnych-spolecznosci-lokalnej-gminy-kazimierz-biskupi.html
4. Mam marzenie. Raport z diagnozy potencjału i potrzeb w obszarze społeczno-kulturalnym mieszkańców gminy Jabłonna, NCK, Dom Kultury +, 2016,
https://www.nck.pl/upload/attachments/318020/GCK%20Gmina%20Jab%C5%82onna%20raport.pdf
5. Olechnicki Krzysztof, Szlendak Tomasz, Goszczyński Wojciech, Karwacki Arkadiusz, Kossakowski Radosław, Nowiński Jacek, Wójtewicz Anna, Roszkowska Magda, 2015, Notes na 6 tygodni: Raport z raportu o raportach o stanie kultury,
https://issuu.com/beczmiana/docs/raport_o_raportach_notes100/1?e=2604044/13737265
6. Przeliorz Irena, 2015, Zasoby i samodzielne inicjatywy mieszkańców Gminy Żory – diagnoza społeczności lokalnej, Żory: Miejski Ośrodek kultury w Żorach,
https://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/dom-kultury/publikacje/zasoby-i-samodzielne-inicjatywy-mieszkancow-gminy-zory-diagnoza-spolecznosci-#
7. Domański Damian, 2022, Diagnoza potencjału kulturotwórczego Gminy Kwidzyn, Kwidzyn: Gminny Ośrodek Kultury w Kwidzynie,
https://www.gokkwidzyn.pl/images/2022/IV/diagnoza.pdf
8. Poleszczuk Jan, Sztop-Rutkowska Katarzyna, Kiszkiel Łukasz, Klimczuk Andrzej, Mejsak Rafał Julian, Winiecka Katarzyna, 2012, Diagnoza partycypacji w kulturze w województwie podlaskim, Białystok: Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Fundacja Laboratorium Badan i Działań Społecznych „SocLab”, Instytut Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku,
https://mpra.ub.uni-muenchen.de/47357/1/MPRA_paper_47357.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: