Seminarium licencjackie 520-KS1-3SEML1
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Instytut Studiów Kulturowych UwB
Nazwa kierunku studiów - Kulturoznawstwo
Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia
Profil studiów - Ogólnoakademicki
Forma studiów - Stacjonarne
Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML6
Język przedmiotu - Język polski
Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe
Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, Kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
- Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa
- Teoria kultury
- Metodologia badań kulturoznawczych
- Teoria kultury współczesnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium
Punkty ECTS - 22
Bilans nakładu pracy studenta
udział w ćwiczeniach – 60 godzin
przygotowanie do zajęć – 35 godzin
udział w konsultacjach – 30 godzin
przygotowanie prezentacji – 5 godzin
przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin
pisanie pracy – 260 godzin
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS
- o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
1. ma podstawową wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i społecznych
2. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
3. zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze
4. zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego
K_W03, K_W04, K_W08, K_W16
Umiejętności
Student:
1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym
3. poprawnie stosuje poznaną terminologię kulturoznawczą
4. posiada podstawowe umiejętności związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy
5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń
6. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
7. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
8. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, pisemnych i prezentacji multimedialnych, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
9. posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U11, K_U15, K_U17
Kompetencje społeczne
Student:
1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
2. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
3. jest otwarty na nowe idee i poglądy
4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę
K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Oceniana jest:
- aktywność na seminarium,
- systematyczna praca nad przygotowywaną rozprawą,
- znajomość literatury przedmiotowej.
Zaakceptowanie przez promotora pracy licencjackiej i dopuszczenie jej do obrony stanowi podstawę zaliczenia seminarium.
Literatura
Aumont J., Marie M., Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2013
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003
Bordwell D., Thompson, K. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010
Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992
Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003
Celiński P. (red.) Kulturowe kody technologii cyfrowych, Lublin 2011
de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynaleźć codzienność. Tom 2. Mieszkać, gotować, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2011.
de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2008
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, Tom I i II, Warszawa 2010
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012
Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006
Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Historia kina. T I - IV: Kino nieme, Kino klasyczne, Kino epoki nowofalowej, Kino końca wieku, Kraków 2014-2019
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006
Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018
Płażewski J., Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2010
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2010
Sulima R, Antropologia codzienności, Kraków 2000
Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014
Szpunar M., Kultura algorytmów, Kraków 2019
van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010
Werner A., To jest kino, Warszawa 1999
Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, tłum. E. Klekot, Kraków 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: