Skandal w kulturze, kultura skandalu 520-KS2-1KON21
1. profil studiów: ogólnoakademicki
2. forma studiów: stacjonarne
3. rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy/fakultatywny
4. dziedzina nauki: nauki humanistyczne; ; dyscyplina: nauki o kulturze i religii
5. III rok studiów stacjonarnych I stopnia, semestr 1
6. wymagania wstępne: brak
7. liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium
8. metody dydaktyczne: wykład, dyskusja na temat zagadnień występujących w literaturze przedmiotu oraz o materiałach prezentowanych na zajęciach.
Analiza treści pisanych i wizualnych określanych jako skandaliczne z perspektywy kulturoznawstwa.
9. Punkty ECTS: 3
10. Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
- udział w zajęciach konwersatoryjnych - 15 x 2=30 h
- przygotowanie do zajęć - 40 h
- przygotowanie prezentacji tematycznej 10 h
- konsultacje - 5 h
Razem 85 h = 3 punktów ECTS
11. Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związane z zajęciami:
- wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 h (1,3 ECTS)
- praca samodzielna: 50 h (1,7 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: (KA6_WG1, KA6_WK1, KA6_WK2)
Student uczęszczający na konwersatorium zna problemy zogniskowane wokół zagadnienia skandalu, jego przejawy w literaturze, filmie i polityce. Rozpoznaje problemy wynikające w oddziaływania skandalu w kulturze i rozumie jego historyczny kontekst.
2. Umiejętności (KA6_UW4, KA6_UW6)
− student potrafi wskazać i właściwie interpretować zjawiska kulturowe mieszczące się w obrębie pojęcia "skandal"
− student potrafi poprawnie oceniać oraz komentować intencjonalne wykorzystanie strategii narracyjnych i wizualnych, w celu wywołania skandalu.
−student potrafi dokonać moralnej oceny zjawisk naruszania norm moralnych i gustów odbiorców, odnosząc prowokacje do szerszego kontekstu twórczego.
3. Kompetencje społeczne (KA6_UK3)
- student potrafi samodzielnie formułować opinie na temat podstawowych zagadnień dziejących się wo obrębie sztuki, kultury, literatury i filmu.
- student potrafi pogłębiać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania. Student otrzymuje punkty za aktywność. Podstawowym kryterium oceny jest przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w trakcie konwersatorium.
Literatura
Skandal w tekstach kultury. tom I, red. Magdalena Dąbrowska, Joanna Nadolna, Małgorzata Skibińska, Marian Ursel, wydawnictwo: DIG , rok wydania 2013
George Bataille, Erotyzm, przeł. Maryna Ochab, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.
Magdalena Ujma, Sztuki wizualne : sztuka i skandal, PWN, 2011
Henryk Szabała, Skandal jako bunt w świecie wartości, Folia Philosophica 17, 1999, s. 119-137.
Ed Wright, Największe skandale: polityka, finanse, obyczaje, przeł. Kinga Jackiewicz, Bellona SA, Warszawa 2008.
Jolanta Bujak-Lechowicz, Lolita Vladimira Nabokova — prowokacja czy skandal? O zmysłowości nieco inaczej [w:] Skandal w tekstach kultury. tom II, red.
Magdalena Dąbrowska, Joanna Nadolna, Małgorzata Skibińska, Marian Ursel, wydawnictwo: DIG , rok wydania 2013
Magdalena Bałaga, „Disney, gdyby to zobaczył, umarłby ponownie…”. Kontrowersje wokół amerykańskich seriali animowanych [w:] Skandal w tekstach kultury. tom II, red. Magdalena Dąbrowska, Joanna Nadolna, Małgorzata Skibińska, Marian Ursel, wydawnictwo: DIG , rok wydania 2013
Skandal w kulturze europejskiej i amerykańskiej tom I, red. Bożena Płonka-Syroka, Dąbrowska Magdalena, Nadolna Joanna, Skibińska Małgorzata, Wydanictwo DiG, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: