Vulnerability, Autonomy, and Imagination: a Quest for the Flourishing of Human Life 520-KS2-1KON34
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Fakultatywne
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, filozofia
Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/semestr II
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć filozoficznych i kulturoznawczych, znajomość angielskiego na poziomie B2
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne: Wykład konwersacyjny, dyskusje, wspólna lektura i interpretacja wybranych tekstów, prezentacje, konsultacje. Zaliczenie zajęć – Konwersatorium jest przedmiotem na zaliczenie. Studenci muszą uczęszczać na zajęcia, aktywnie uczestniczyć w dyskusjach oraz wygłosić seminarium łączące tematykę zajęć z ich zainteresowaniami badawczymi. Ocena będzie oparta na aktywnym uczestnictwie (50%), oraz seminarium końcowym (50%).
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w konwersatorium - 30 h
przygotowanie studentów do zajęć - 25 h
przygotowanie prezentacji końcowej - 10 h
udział w konsultacjach - 5h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)
- o charakterze praktycznym 40 godz. (1,6 pkt. ECTS)
Razem : 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student zna i rozumie
KA7_WK1 normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania
KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Umiejętności, absolwent potrafi:
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UK3 formułować opinie krytyczne o wytworach kultury
na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych,
w języku polskim i obcym na poziomie B2+
KA7_UK5 przygotować wystąpienia ustne i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub języku obcym, z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
KA7_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, rozumieć i doceniać potrzebę ustawicznego kształcenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie
KA7_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne
i wizualne, multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane
z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KA7_KK1 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów
w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
KA7_KK2 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych
KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości
do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
KA7_KO3 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy
KA7_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych
z odpowiedzialnością za podejmowane działania
o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych
z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Kryteria oceniania
Konwersatorium jest przedmiotem na zaliczenie.Studenci będą oceniani na podstawie obecności na zajęciach, aktywności na zajęciach popartą wiedzą wyniesioną z opracowanego materiału, oraz końcowego seminarium łączącego tematykę zajęć z ich zainteresowaniami badawczymi. Ocena będzie oparta na aktywnym uczestnictwie (50%), oraz prezentacji końcowej (50%).
Literatura
Occasionally, the class will be supported by short videos or movies, as well as materials from The Human Flourishing Program at Harvard University: https://hfh.fas.harvard.edu
Bibliography:
Sophocles, Antigone,
Aeschylus, Agamemnon
Euripides, Hecuba
Plato, The Banquet
Aristotle, The Nicomachean Ethics
Frankl, Viktor, Man's Search for Meaning, (Ebury Publishing, 2011)
Hannah Arendt, „Action" in: The Human Condition (University of Chicago Press, 2018,)
Hannah Arendt, Eichmann In Jerusalem (fragments) (The Viking Press, 1964)
Hannah Arendt, Between Past and Future (fragments) (Penguin Classics, 2016)
Hannah Arendt, Lectures on Kant's political philosophy (fragments) (University of Chicago Press, 1992)
Selected fragments from Martha Nussbaum:
Nussbaum, Martha C., Anger and Forgiveness: Resentment, Generosity, Justice (New York: Oxford University Press, 2016)
———, ‘Capabilities and Disabilities: Justice for Mentally Disabled Citizens,’ Philosophical Topics, 30 (2002), 133-65
———, ‘Consequences and Character in Sophocles' Philoctetes,’ Philosophy and Literature, 1 (1976), 25-53
———, The Cosmopolitan Tradition: A Noble but Flawed Ideal (Cambridge: Harvard University Press, 2019)
———, Creating Capabilities: The Human Development Approach (Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 2011)
———, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education (Cambridge: Harvard University Press, 1997)
———, For Love of Country? (Boston: Beacon Press, 2002)
———, The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy, 2nd edn (New York: Cambridge University Press, 2001)
———, Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership (Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2006)
———, ‘The Future of Feminist Liberalism,’ Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 74 (2000), 47-79
———, ‘Human Functioning and Social Justice: In Defense of Aristotelian Essentialism,’ Political Theory, 20 (1992), 202-46
———, “If You Could See This Heart”: Mozart’s Mercy (Oxford University Press, 2016)
———, Justice for Animals: Our Collective Responsibility (New York: Simon & Schuster, 2022)
———, ‘Kant and Stoic Cosmopolitanism,’ Journal of Political Philosophy, 5 (1997), 1-25
———, Love's Knowledge: Essays on Philosophy and Literature (New York: Oxford University Press, 1990)
———, ‘Martha C. Nussbaum's Jefferson Lecture: Powerlessness and the Politics of Blame ’2017)
———, The Monarchy of Fear: A Philosopher Looks at Our Political Crisis (New York: Simon & Schuster, 2018)
———, ‘Music and Emotion,’ in Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions, (Cambridge: Cambridge University Press, 2001), pp. 249-94
———, Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities, Updated edn (Princeton: Princeton University Press, 2016)
———, ‘The Passion Fashion: Review of Cristina Nehring, a Vindication of Love: Reclaiming Romance for the Twenty-First Century,’ in Philosophical Interventions: Reviews 1986-2011, (New York: Oxford University Press, 2012), pp. 378-85
———, ‘Perfectionist Liberalism and Political Liberalism,’ Philosophy & Public Affairs, 39 (2011), 3-45
———, ‘A Plea for Difficulty ’ in Is Multiculturalism Bad for Women?, ed. by Matthew Howard Joshua Cohen, Martha C. Nussbaum. Book author: Susan Moller Okin with respondents (Princeton: Princeton University Press, 1999),
———, Poetic Justice: The Literary Imagination and Public Life (Boston: Beacon Press, 1995)
———, ‘Political Soul-Making and the Imminent Demise of Liberal Education,’ Journal of Social Philosophy, 37 (2006), 301-13
———, ‘The Professor of Parody: The Hip Defeatism of Judith Butler,’ The New Republic, (1999), 37-45
———, ‘Rawls and Feminism,’ in The Cambridge Companion to Rawls, ed. by Samuel Richard Freeman (Cambridge: Cambridge University Press, 2003), pp. 488-520
———, Sex and Social Justice (New York: Oxford University Press, 1999)
———, The Therapy of Desire: Theory and Practice in Hellenistic Ethics (Princeton: Princeton University Press, 1994)
———, Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions (New York: Cambridge University Press, 2001)
———, ‘Victim Anger and Its Costs,’ in Boston Review: A Political and Literary Forum, (19 February 2020),
———, ‘What Does It Mean to Be Human? Don’t Ask,’ The New York Times, 20 August 2018
———, ‘Who Is the Happy Warrior? Philosophy, Happiness Research, and Public Policy,’ International Review of Economics, 59 (2012), 335-61
———, Women and Human Development: The Capabilities Approach (New York: Cambridge University Press, 2000)
———, ‘World of Ideas: Martha Nussbaum,’ in Public Affairs Television ed. by Bill Moyers (New York Journal Graphics, Inc, 1988),
———, Jonathan Glover, Women, Culture, and Development: A Study of Human Capabilities, Wider Studies in Development Economics (Oxford: Oxford University Press, 1995)
———and Saul Levmore, Aging Thoughtfully: Conversations About Retirement, Romance, Wrinkles, and Regret (New York: Oxford University Press, 2017)
Heidegger, Martin, Discourse on Thinking, trans. by Joel Anderson (New York: Harper & Row, 1966)
Kant, Immanuel, Critique of Practical Reason, trans. by Lewis White Beck (Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1956)
———, Critique of Pure Reason, trans. by Paul Guyer and Allen W. Wood (Cambridge: Cambridge University Press, 1998)
———, ‘The Doctrine of Virtue (Part III),’ in The Metaphysics of Morals, (Cambridge: Cambridge University Press, 1991), pp. Akad. 500–1,447ff
———, Groundwork of the Metaphysics of Morals: A German-English Edition, trans. by Mary J. Gregor and Jens Timmermann (New York: Cambridge University Press, 2011)
Kearney, Richard, Imagination Now: A Richard Kearney Reader, ed. by M.E. Littlejohn (Lanham: Rowman & Littlefield International, 2020),
Kearney, Richard, Anacarnation and Returning to the Lived Body with Richard Kearney (ed. by Brian Tranor, James L. Tanor, Routledge 2023)
Kearney, Richard, Touch: Recovering Our Most Vital Sense (Columbia University Press, 2021)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: