Kreatywne pisanie 520-KS2-2KRP
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauk o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: II rok/semestr IV (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne: podstawowe umiejętności w pisaniu tekstów użytkowych.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium.
Metody dydaktyczne: pogadanka, prezentacja, warsztat, praca z tekstem, storytelling
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w laboratorium – 30 godzin laboratorium;
– praca własna studenta (przygotowanie do zajęć) – 100 godzin;
- 20 godzin - konsultacje.
Razem 150 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godzin, co odpowiada 1,7 punktu ECTS;
– o charakterze praktycznym – 100 godzin, co odpowiada 3,3 punktów ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka:
W1. Zna i rozumie różne rodzajowe, gatunkowe i stylistyczne techniki narracyjne; (KP7_WG3)
W2. Zna różne konwencje gatunkowe i zasady stosowania poetyki w tekstach literackich i pozaliterackich; (KP7_WG)
W3. Zna i rozumie swoistość konstrukcji świata przedstawionego, bohatera, narracji w odniesieniu do wymagań domeny twórczości, rodzaju, gatunku czy stylu (KP7_WG4)
W zakresie umiejętności student/ka:
U1. Potrafi zastosować poznane reguły pisarskie do tworzenia opowieści fikcyjnych i użytkowych; student potrafi stworzyć tekst z zastosowaniem odpowiednio dobranych językowych form wyrazowych(KP7_UK)
U2. Potrafi stosować poznaną typologię oraz funkcje gatunków i rodzajów literackich w ujęciu zmieniających się tendencji estetycznych i nurtów literackich. (KP7_UW6)
U3. Potrafi analizować, interpretować i wartościować osiągnięcia pisarskie własne i innych; (KP7_UW3)
U4. Wykrywa złożone zależności między analizowanymi przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułuje i testuje hipotezy związane z problemami badawczymi; (KP7_UW2)
U5. stworzyć artefakty artystyczne, naukowe oraz krytyczne opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiada umiejętności ich prezentacji; (KP7_UW5)
U6. formułuje opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podejmuje trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych; (KP7_UK3)
U7. Potrafi czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i warsztatu pisarskiego; (KP7_UW1, KP7_UU2)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
K1. Jest gotów do otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
(KP7_KO2)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie aktywność na zajęciach, (wykonywanie prac pisemnych, dyskusja nad pracami innych) (50% oceny), wybrana forma literacka opracowana przez studenta na zaliczenie w postaci tekstu pisanego (50% oceny)
Literatura
Billingham J., Redagowanie tekstów. Warszawa 2006.
Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Stentor Warszawa 1999;
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Kraków 2013.
Dąbała J., O twórczym pisaniu. „Teksty Drugie”2000 nr 1-2, s. 209-217.
Dąbała J., Tajemnica i suspens w sztuce pisania: w kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej, Toruń 2010.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008.
Field S., Rolf Rilla, Pisanie scenariusza filmowego, Warszawa 1998.
Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
Furman W., K. Wolny – Zmorzyński, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.
Gallo C., Sekrety storytellerów, tłum. M. Komorowska. Warszawa 2017.
Garlicki B.: Metodyka dziennikarska. Krak6w 1974.
Gatunki dziennikarskie – rodowód, cechy, funkcje, w: O warsztacie dziennikarskim, pod red. J. Adamowskiego, Warszawa 2002.
Głowala W., Próba teorii eseju literackiego, „Prace Literackie” 1967, t. 7.
Główczewski A., Wstęp, w: tenże: Poetyka i pragmatyka „rozmów z...", Toruń 2005, s. 20-55, 175-222)
Golka B.,Michalski B., Etyka dziennikarska a kwestie informacji masowej, Warszawa 1989.
Grant-Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, tł. M. Rusinek, Kraków 1999.
Grzybowski P., Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków 2010.
Hennesy B., Tematy i sposoby ujęcia, w: Tegoż, Dziennikarstwo publicystyczne, Kraków 2009.
Hunter L., Kurs pisania scenariuszy, Wydawnictwo Filmowe 2013;
Kaczmarczyk M., Gatunki prasowe w praktyce, Sosnowiec 2006.
King S., Jak pisać: pamiętnik rzemieślnika, Warszawa 2001.
Kubiak-Sokół A. (red.), Jak redagować i pisać, Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2006.
Larek M., Storytelling. Studium o sztuce projektowania angażujących opowieści, Poznań 2019.
Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej, Warszawa 1976.
Marecki P., Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Kraków 2018
Metzger D., Writing for Your Life: Discovering the Story of Your Life’s Journey, San Francisco, 1993.
Nester W., Sztuka pisania: poznaj tajniki najpopularniejszych form pisarskich, czyli jak pisać, aby ludzie chcieli to czytać?, Gliwice 2008.
Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, PWN Warszawa 2002;
Piekarska M.K., Kurs dziennikarstwa dla samouków, Warszawa 2014;
Podstawy limerykanctwa, czyli co to jest limeryk, http://www.limeryki.pl/podstawy.html
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
Sztuka powieści. Wywiady z pisarkami z „The Paris Review”, tłum. A. Pluszka, Ł. Buchalski, Wrocław 2017. (tu: wywiad z Margaret Atwood)
Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020. (tu: Psychologia narratora, Psychologia literackiego stwarzania świata; Postaci literackie, Czuły narrator)
Wiszniewski A., Sztuka pisania, Videograf Katowice 2003;
Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008.
Wojtak M.,, Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008.
Wolny-Zmorzyński K.,Kaliszewski A.,Furman w: Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język. Warszawa 2006.
Wójcińska A., Reporterzy bez fikcji, Wołowiec 2011.
Wrycza- Bekier J., Kreatywna praca dyplomowa. Jak stworzyć fascynujący tekst naukowy, Wydawnictwo Septem 2017.
Wrycza-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści, Gliwice 2011.
Zaśko-Zielińska M., A. Majewska-Tworek, T. Piekot, 2008, Sztuka pisania: przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
W cyklu 2023:
Wiszniewski A., Sztuka pisania, Videograf Katowice 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: