Podstawy przedsiębiorczości 530-ZN1-1PPR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, kierunkowy
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów/semestr: I/1
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 9h; ćwiczenia 9h
Metody dydaktyczne:
– wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu; metoda podawcza
– ćwiczenia wymagają czynnego uczestnictwa studentów; praca metodą projektu, case studies, dyskusja, praca w grupach
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach – 9h
– udział w ćwiczeniach – 9h
– udział w konsultacjach – 4h
– przygotowanie projektu – 25h
– studiowanie literatury – 56h
– przygotowanie do egzaminu końcowego – 20h
– egzamin – 2h
RAZEM: 125h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 24h – 0,96 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1PPR_W01 Student ma zaawansowaną wiedzę na temat więzi społecznych występujących w ramach przedsiębiorstwa oraz rządzących nimi prawidłowości, a także ma wiedzę na temat więzi społecznych występujących w ramach relacji rynkowych (KA6_WG1)
1PPR_W02 Student posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę odnośnie powstawania, funkcjonowania, przekształcania i rozwoju przedsiębiorstw (KA6_WK3)
1PPR_W03 Student posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę o człowieku jako twórcy i pracowniku przedsiębiorstw i zasadach ich funkcjonowania (KA6_WK5)
1PPR_W04 Student w zaawansowanym stopniu zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw (KA6_WK10)
UMIEJĘTNOŚCI
1PPR_U01 Student potrafi prawidłowo analizować i interpretować przyczyny i przebieg procesu przedsiębiorczości w zakresie dyscypliny nauk o zarządzaniu bazując na zdobytej wiedzy (KA6_UW1)
1PPR_U02 Student potrafi prawidłowo analizować i interpretować zjawiska społeczne zachodzące w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu (KA6_UW5)
1PPR_U03 Student potrafi przygotować wypowiedź ustną poświęconą konkretnemu zagadnieniu z zakresu podstaw przedsiębiorczości, właściwie dobierając i weryfikując materiały źródłowe do przygotowanych wystąpień ustnych z użyciem specjalistycznej terminologii (KA6_UK2)
1PPR_U04 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań własnych i zespołu (KA6_U02)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1PPR_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego uczenia się, ze względu na dynamikę zmian otoczenia przedsiębiorstwa (KA6_KK1)
1PPR_K02 Student wykazuje postawę kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości w zakresie podejmowanych problemów dotyczących przedsiębiorczości i analizy studiów przypadków przedsiębiorstw (KA6_K02)
Kryteria oceniania
Ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na postawie wyników prac projektowych i aktywności na zajęciach.
Wykład – końcowy egzamin pisemny na ocenę (pytania zamknięte i otwarte), do którego dopuszczeni zostaną studenci posiadający zaliczenie z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 51% prawidłowych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
J. Cieślik, Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Wyd. Akademickie SEDNO, Warszawa 2014.
J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorczość bez tajemnic. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
J. Pasieczny, B. Glinka, Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse realizacja rozwój, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
T. Piecuch, Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
R. Lisowska, J. Ropęga, Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
R. Majkut, Przedsiębiorca wobec współczesnych uwarunkowań i czynników przedsiębiorczości, CeDeWu, Warszawa 2021.
J. Moczydłowska, J. Pacewicz, Przedsiębiorczość, Wyd. Oświatowe „FOSZE”, Rzeszów 2007.
H. Nowak-Mizgalska, A. Szulczewska-Remi (red.), Przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw: pomysły - wdrożenie – komercjalizacja – rozwój, Wyd. Uniwersytetu Ekonomiczego w Poznaniu, Poznań 2022.
K. Zięba, Przedsiębiorczość. CeDeWu, Warszawa 2016.
Doing Business 2020. https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/32436/9781464814402.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: