Zarządzanie strategiczne 530-ZN2-1ZST
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: kierunkowy
Dziedzina nauki: nauki społeczne
Dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów:1 semestr: 1
Liczba godzin dydaktycznych: wykłady 9 h, ćwiczenia 18 h
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny z elementami dyskusji wsparty prezentacją multimedialną; Ćwiczenia - studia przypadku, zadania do wykonania
Tematyka:
1) Zarządzanie strategiczne jako proces,
2. Ewolucja zarządzania strategicznego - szkoły:
a) Szkoła planistyczna
b) Szkoła ewolucyjna
c) Szkoła pozycyjna
d) Szkoła zasobów, umiejętności i uczenia się
3. Formułowanie strategii przedsiębiorstwa (misja, domena i przewaga konkurencyjna, cele i funkcjonalne
4. Rodzaje strategii
5 Strategie konkurencji wg Portera
d) Strategia konkurencji w sektorach rozproszonych,
e) Strategia konkurencji w sektorach pojawiających się
f) Strategia konkurencji w sektorach dojrzałych
g) Strategia konkurencji w sektorach schyłkowych
h) Strategia konkurencji w sektorach globalnych
6 Strategie integracji, kooperacji (fuzje, przejęcia, alianse strategiczne, klastry)
7. Nowe trendy w strategiach organizacji
8. Wdrażanie strategii, strategiczna karta wyników
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 9 h
przygotowanie do egzaminu 21h
udział w egzaminie 2 h
udział w ćwiczeniach 18 h
przygotowanie do wykładu 10 h
przygotowanie do ćwiczeń 32 h
udział w konsultacjach 8 h
punkty ECTS z bezpośrednim udziałem prac: 1,31 ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
ZST_WG01 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat strategicznych relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem (KA7_WG3)
ZST_WG02 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty i narzędzi analizy strategicznej oraz konsekwencji dla podejmowania decyzji strategicznych (KA7_WG6)
ZST_WG03 - studenta ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mechanizmów zmian w procesach wewnątrz organizacji jak i w otoczeniu oraz rozumie ich kontekst strategiczny (KA7_WG8)
ZST_WK01 - student ma pogłębioną wiedzę zasad tworzenia strategii zarządzania i oraz jej rekonstrukcji na skutek zmian we wnętrzu organizacji, jak i w jej otoczeniu oraz zna i rozumie jakie dylematy niesie ze sobą zmiana strategii organizacji (KA7_WK2)
ZST_UW1 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz w zakresie zarządzania strategicznego (KA7_UW2)
ZST_UW2 - student potrafi analizować przyczyny i skutki zdarzeń strategicznych w przedsiębiorstwie i w otoczeniu i na tej podstawie
formułować opinie (KA7_UW3)
ZST_UW3 - student wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych złożonych i nietypowych problemów (KA7_UW6)
ZST_UK1 - student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zarządzania strategicznego (KA7_UK2)
ZST_UO1 - student potrafi kierować zespołami o różnej wielkości wykazując przy tym umiejętności przywódcze i komunikacyjne oraz cechując się sumiennością i wytrwałością (KA7_U02)
ZST_UK1 - student jest świadomy konieczności posiadania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania do tworzenia strategii i zarządzania strategicznego oraz rozumie potrzeby czerpania wsparcia z opinii ekspertów zewnętrznych do prawidłowej konstrukcji strategii i zarządzania strategicznego (KA7_UK2)
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin ustny.
Losowanie pytań, odpowiedź wyczerpująca na wylosowane pytania oznacza oceną b.dobrą. Proporcjonalnie do treści odpowiedzi na
pytania przez studenta oceny: 3.0, 3,5, 4.0, 4.5 oraz 5.0. Brak odpowiedzi lub odpowiedź niezgodna z treścią pytania: 2.0.
Egzamin w formie stacjonarnej.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia:
Suma punktów uzyskanych z realizacji studiów przypadku z zakresu analizy strategicznej i zarządzani strategicznego. Końcowa ocena:
procentowy przedział punktów możliwych do zdobycia - 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80%-db; 81-90%-db+; 91-100% -bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów,
MT Biznes, Warszawa 2010
2. Obłoj K., Strategia organizacjij, PWE, Warszawa 2014
3. Gierszewska G., Zarządzanie strategiczne, WSPiZ, Warszawa 2000
4. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa,
PWE, Warszawa 2017
Literatura dodatkowa:
1. Gregory G. Dess, Gerry McNamara, Alan B. Eisner, Strategic management : text & cases; New York, NY : McGraw-Hill Education, 2016
2. Fred R. David, Forest R. David., Strategic management : concepts : a competitive advantage approach, Boston, Pearson, 2015.
3. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN,
Warszawa 2007
4. Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001
red. H.Ferenc
5. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne
przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007
6. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody,
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: