Konflikt i kryzys w organizacji 530-ZN2-2PKKO
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE (PSYCHOLOGIA W ZARZĄDZANIU)
Dziedzina nauki: Nauki społeczne,
Dyscyplina: Nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów/semestr: Studia drugiego stopnia, II rok, 4 semestr
Wymagania wstępne: wiedza w zakresie komunikowania społecznego i zarządzania zasobami ludzkimi
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 9h, ćwiczenia 9h
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w trakcie wykładu.
Na ćwiczeniach zadania grupowe, case study oraz dyskusja.
Punkty ECTS 3
Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach 9 godz.
-udział w ćwiczeniach 9 godz.
-udział w konsultacjach 8 godz.
-studiowanie literatury 20 godz.
-przygotowanie do wykładów 20 godz.
-przygotowanie do ćwiczeń 31 godz.
-wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 24- liczba godzin; 0,96 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PKKO_W01 - ma wiedzę na temat więzi społecznych istniejących w ramach organizacji oraz o występujących między nimi relacjach i źródłach mogących wywołać sytuacje konfliktowe i kryzysowe - KA7_WG4 - Egzamin pisemny
PKKO_W02 - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako zasobie organizacji, wie na czym polega perswazja i psycholingwistyka i w jaki sposób podejmować decyzje w sytuacjach konfliktowych - KA7_WG5 - Egzamin pisemny
PKKO_W03 - ma pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizacyjnych, zawodowych, etycznych, organizujących struktury i instytucje społeczne oraz wiedzę o metodach i technikach zarządzania konfliktem organizacyjnym (w tym technikach mediacyjnych) - KA7_WG7 - Egzamin pisemny
PKKO_U01 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać przyczyny powstawiania konfliktów i kryzysów organizacyjnych - KA7_UW1 - Studia przypadków, praca indywidualna i w grupach, zadania praktyczne
PKKO_U02 - wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu konfliktów w organizacjach do proponowania rozwiązań sytuacji konfliktowych i samodzielnego rozstrzygania konkretnych złożonych i nietypowych problemów - KA7_UW6 - Studia przypadków, praca indywidualna i w grupach, zadania praktyczne
PKKO_U03 - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role np. arbitra, mediatora, rozjemcy - KA7_U01 - Studia przypadków, praca indywidualna i w grupach, zadania praktyczne
PKKO_K01 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z nieporozumieniami, konfliktami, kryzysami w zawodzie i organizacji - KA7_K01 - Studia przypadków, praca indywidualna i w grupach, zadania praktyczne
PKKO_K02 - potrafi w sposób rozszerzony posługiwać się normami i regułami organizacyjnymi w celu rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania - KA7_KR1 - Studia przypadków, praca indywidualna i w grupach, zadania praktyczne
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny z elementami prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań i dzielenia się własnymi
spostrzeżeniami w trakcie wykładu.
ćwiczenia - zadania grupowe, studia przypadków oraz dyskusja, kolokwium.
Formy zaliczenia przedmiotu:
Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu uważa się za zaliczony przy uzyskaniu min. 51% poprawnych odpowiedzi' do egzaminu dopuszczeni są jedynie studenci, którzy uzyskają zaliczenie z ćwiczeń.
Ćwiczenia - 50% oceny - zadania robione podczas zajęć, w grupach lub indywidualnie, case study, część uważa się za zaliczoną przy uzyskaniu min. 51% punktów możliwych do zdobycia; 50% oceny - kolokwium, kolokwium uważa się za zaliczone przy uzyskaniu min 51% poprawnych odpowiedzi.
Student ma prawo do 1 nieobecności. Zaliczenie nadwyżkowych nieobecności odbywa się na konsultacjach, student odpowiada na pytania dotyczące tematu zajęć na których był nieobecny oraz wykonuje zadania, które były na ćwiczeniach. Przy ponad 50% nieobecności na zajęciach student nie jest dopuszczony do zaliczenia ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa 2008.
2. Doherty N., Guyler M., Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
3. Kłusek-Wojciszke B., Konflikt w organizacji. Style postępowania. wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.
4. Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
1. Steward J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: