"Ad rem", czyli krótki kurs łaciny 610-OU-KKL
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: ogólnouczelniany, fakultatywny, dodatkowy
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 35 godzin zajęć zdalnych synchronicznych
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia indywidualne studentów leksykalno-gramatyczne utrwalające i sprawdzające nabytą wiedzę, konsultacje
Punkty ECTS:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
- posiada wiedzę ogólną o antyku;
- posiada znajomość struktur gramatycznych i słownictwa umożliwiających rozumienie prostych tekstów łacińskich;
- zna sentencje i zwroty łacińskie funkcjonujące we współczesnym świecie oraz rozumie ich kontekst;
- rozumie wpływ antyku na współczesną kulturę europejską, dostrzega antyczne źródła cywilizacji i kultury;
- potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do samodzielnego tłumaczenia prostych tekstów łacińskich na język polski, korzystając ze słownika łacińsko-polskiego;
- potrafi poprawnie przeczytać tekst łaciński;
- potrafi wymienić wyrazy pochodzenia łacińskiego;
- potrafi w określonych sytuacjach, znając kontekst, umiejętnie wykorzystać sentencje, przysłowia i zwroty łacińskie;
- jest gotów docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy;
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie
Literatura
1. Materiały autorskie przygotowane przez osobę prowadzącą zajęcia.
2. L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu? Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych kierunków humanistycznych, Temida 2, Białystok 2007K.
3. K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1989,
4. J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005,
5. M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986,
6. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa 2002,
7. Cz. Michalunio SJ, Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów i powiedzeń z indeksem osobowym i tematycznym, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: