Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz.2 0400-RA1-2PNR
Leksyka:
- Почта (главпочтамт и почтовые отделения; услуги, оформляемые на почте; работа почтальона; письма и поздравления; телефонная связь; электронная почта);
- Кулинария (русская национальная кухня; русские и польские национальные блюда; кулинарные рецепты; ресторан, кафе, столовая; приготовление пищи; посуда; диеты);
- Обслуживание населения (магазин, покупки; одежда, пошивочное ателье, мода; сапожник; парикмахер; часовщик; прачечная; фотограф; банк; бюро находок);
- Музей, галерея (Эрмитаж; Третьяковская галерея; русская живопись; известные русские живописцы и их картины);
- Кино (жанры фильмов; история мирового и русского кино; работа актёра; русские кинофильмы, актёры и режиссёры);
- Театр (виды театра; виды театральных представлений; лица, создающие театральные представления; постановка и исполнение ролей; театральные помещения и оборудование; части театрального представления; посещение театра; история русского драматического театра; Константин Станиславский и его влияние на развитие русского театра; Большой театр в Москве; театр кукол);
- Здравоохранение (виды болезней; медицинское обслуживание в России; визит у врача; болезни XXI века; традиционные и домашние способы лечения).
Gramatyka:
- повторение грамматических правил;
- образование повелительного наклонения;
- образование и склонение причастий;
- образование деепричастий;
- склонение имён числительных;
- сочетание числительных с существительными и прилагательными.
Ortografia:
- повторение орфографических правил;
- правописание н/нн в прилагательных и причастиях;
- правописание частиц не и ни;
- правописание наречий;
- правописание сложных слов;
- правила употребления прописных букв.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie) z wykorzystaniem nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, ochrona zdrowia), poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł;
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, ochrona zdrowia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł;
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.);
4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet);
5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role;
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń.
Kryteria oceniania
Ad.1.
Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.2.
Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.3.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów.
Ad.4.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.5.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena według kryteriów.
Ad.6.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów.
Ocena końcowa:
Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej).
W ciągu semestru dopuszczalne są 3 nieobecności. Nieobecności 4-6 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 6 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
- J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002.
Literatura uzupełniająca:
- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
- I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995.
- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.
- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.
- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.
- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.
- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.
- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.
- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.
- А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972.
- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.
- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.
- Artykuły prasowe, materiały internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: