Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RK1-3PNR
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_8.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku.
Rok studiów/semestr: III rok, semestr 1 i 2
Wymagania wstępne: student powinien posiadać opanowany i zaliczony materiał z I i II rok studiów licencjackich na kierunku: filologia
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie.
Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe.
Punkty ECTS: 11 (filologia rosyjska - komunikacja językowa w sferze biznesu), 12 (filologia rosyjska - oferta dla kandydatów rozpoczynających naukę języka rosyjskiego od podstaw)
Bilans nakładu pracy studenta:
filologia rosyjska - komunikacja językowa w sferze biznesu:
- udział w ćwiczeniach: 180h (7,2 ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 25h (1 ECTS)
- udział w konsultacjach: 45h (1,8 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 15h+5h=20h (0,8 ECTS)
Razem: 275h (11 ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -180h + 45h + 5h=235h (9,2 ECTS)
- o charakterze praktycznym - 275h (11 ECTS)
filologia rosyjska - oferta dla kandydatów rozpoczynających naukę języka rosyjskiego od podstaw:
- udział w ćwiczeniach: 180h (7,2 ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 65h (2,6 ECTS)
- udział w konsultacjach: 20h (0,8 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 30h+5h=35h (1,4 ECTS)
Razem: 300h (12 ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -180h + 20h + 5h=205h (8,2 ECTS)
- o charakterze praktycznym - 300h (12 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie, reportaż) z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia) i zasad interpunkcyjnych zdania prostego i złożonego opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U11, K_U14);
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U12, K_U14);
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (K_W02, K_U04);
4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet) (K_U01);
5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K03, K_K10);
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13).
"Ocena formatywna: prace pisemne, wypowiedzi ustne na zadany temat, przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna, wypowiedź ustna na zadany temat, test pisemny gramatyczny, referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu i kryteria:
- zaliczenie na ocenę po obu semestrach: ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (wypracowania, testy, dyktanda) i z wypowiedzi ustnych, z uwzględnieniem systematycznego udziału w zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) i aktywności podczas zajęć;
- egzamin w semestrze letnim, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena z egzaminu wystawiana jest w oparciu o oceny uzyskane z części pisemnej (dyktando, test gramatyczny, wypracowanie) i części ustnej.
Literatura
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Пороговый курс владения языком, Минск „Научный мир” 2013.
2. И.А.Старовойтова, Ваше мнение. Учебное пособие по разговорной практике, „Флинта – Наука”, Москва 2005.
3. M. Pasek, В мире животных и растений. Materiały do ćwiczeń leksykalnych, Wrocław 1990.
4. W.Cwejman, T.Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1989
5. Природа России, сост.А.А.Иноземцев, Москва 1987.
6. Д.Э.Розенталь, И.Б.Голуб, Русский язык, Москва 2018.
7. Д.Э.Розенталь, Справочник по правописанию и литературной правке, Москва 1999.
8. N.Kowalska,D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.
9. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
10. Е.Вигилянская, Пишем сочинение правильно, Москва 1998.
11. W.Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda... Warszawa 2008.
12. С.А.Вишняков, Русский язык как иностранный. Учебник для студентов начального, среднего и продвинутого этапов обучения, Москва 2005.
13. О.И.Глазунова, Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях, Санкт-Петербург 2003.
14. S.Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994
15. И.Г.Милославский, Краткая практическая грамматика русского языка, М.1987.
16. Р.И.Яранцев, Русская фразеология. Словарь – справочник. Москва 1997.
17. Artykuły prasowe, materiały z Internetu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: