Hydrobiologia 320-BS1-2HBL
Kierunek studiów : biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych
dyscyplina - nauki biologiczne
Rok studiów / semestr - II rok/ semestr 4 (letni)
Liczba godzin zajęc dydaktycznych: wykład 30 godz., laboratorium 30 godz., zaj. teren. 16 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metoda laboratoryjna, konsultacje
Punkty ECTS - 5,
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 79 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 30 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 46 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 46 godz.
W cyklu 2022:
ierunek studiów : biologia |
W cyklu 2023:
ierunek studiów : biologia |
W cyklu 2024:
ierunek studiów : biologia |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1)
2. Student zna i rozumie zasadnicze procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz podstawowe formy i metody ochrony zasobów przyrodniczych (KA6_WG5)
3. Student zna i rozumie podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7)
4. Student potrafi zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2)
5. Student potrafi identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4)
6. Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK8)
7. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO9)
8. Student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny- testowy na zakończenie cyklu, po uprzednim uzyskaniu pozytywnej oceny z laboratorium i zajęć terenowych. Kryteria ocen zgodnie z & 23 ust.6 Regulaminu Studiów UwB wg uchwały Senatu UwB z dnia 26.06.2019r.
Laboratoria - pozytywne oceny ze sprawozdań wykonywanych po każdych zajęciach i pozytywna ocena z kolokwium i sprawdzianu praktycznego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom 2. Ekosystemy wodne. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
2. Górniak A., Kajak Z., Hydrobiologia. Limnologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2019.
3. Lampert W., Sommer U. Ekologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa, 1996, 390 ss.
4. Mikulski J.S. 1982. Biologia wód śródlądowych. PWN Warszawa
5. Stańczykowska A. 1986. Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne
Literatura uzupełniająca:
1. Bąk M. Witkowski A., Żelazna-Wieczorek J., Wojtal A.Z.,
Szczepocka E., Szulc K., Szulc B. 2012. Klucz do oznaczania okrzemek w fitobentosie na potrzeby oceny stanu ekologicznego wód powierzchniowych w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa.
2. Burchardt L. (red). 2010. Klucz do oznaczania gatunków fitoplanktonu jezior i rzek. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych i badań terenowych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
3. Carlson R.E, Havens K.H. 2005. Simple Graphical Methods for the Interpretation of Relationships Between Trophic State Variables, Lake and Reservoir Management, 21:1, 107-118
4. Górniak A. 2017. A new version of the Hydrochemical Dystrophy Index to evaluate dystrophy in lakes. Ecol Indic 78: 566–573. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2017.03.030
5. Grabowska M. 2008. Charakterystyka fitoplanktonu [W:] Różnorodność badań botanicznych - 50 lat Białostockiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Botanicznego 1958-2008 [red. Kolanko K.], EkoPress, 13-23.
6. Karpowicz M., Ejsmont-Karabin J. 2018. Influence of environmental factors on vertical distribution of zooplankton communities in humic lakes. Ann. Limnol. - Int. J. Lim. 54: 17.
7. Kawecka B., Eloranta P. 1994. Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych. PWN.
8. Kłosowski S, Kłosowski G. 2007. Roślinność wodna i bagienna. Warszawa: Multico Oficyna Wydawnicza.
9. Kołodziejczyk A. Koperski P. 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski: klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
10. Radwan S. (red.) Wrotki (Rotifera). Fauna Słodkowodna Polski, 0071-4089. Łódź : Oficyna Wydawnicza Tercja.
11. Rybak J.I, Błędzki L.A. 2010. Słodkowodne skorupiaki planktonowe. PWN Warszawa.
12. Szoszkiewicz K., Jusik S., Zgoła T. 2010. Klucz do oznaczania makrofitów dla potrzeb oceny stanu ekologicznego wód powierzchniowych. Warszawa: Inspekcja Ochrony Środowiska.
13. Wilk-Woźniak E, Gąbka M., Dunalska J., Pęczuła W., Grabowska M., Karpowicz M., Owsianny P.M., Ozimek T., Piotrowicz R., Paczuska B., Walusiak E., Joniak T. 2012. 3160 Naturalne, dystroficzne zbiorniki wodne. W: W. Mróz (red.) Monitoring siedlisk przyrodniczych. Przewodnik metodyczny. Część II. GIOŚ, Warszawa, s. 150-169.
14. Wziątek B. 2015. Atlas ryb polskich: 140 gatunków. Warszawa: Wydawnictwo SBM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: