Podstawy ekologii 320-BS1-2PEK
Wykład: Zajęcia poruszają zagadnienia funkcjonowania biosfery i warunków, które umożliwiły powstanie życia na Ziemi; Metabolizmu biosfery, oraz relacji osobnik-środowisko na poziomie ekosystemalnym, populacyjnym i osobniczym.
Laboratoria: modelowanie procesów wewnatrz- i międzypopulacyjnych. różnorodność gatunkowa (podstawy makroekologii), osobnik w środowisku
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: II rok /III semestr (zimowy)
Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z biologii na poziomie szkoły średniej, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów działania doboru naturalnego
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 30 godz. laboratorium – 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, samodzielna praca w ramach laboratoriów , modelowanie, konsultacje, dyskusja
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. w tym: udział w wykładach: 30 godz.; udział w laboratorium: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3 godz.
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 63 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KA6_WG5 zasadnicze procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz podstawowe formy i metody ochrony zasobów przyrodniczych (realizowane także w ramach zajęć terenowych z semestrze letnim)
KA6_WG7 podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (realizowane także w ramach zajęć terenowych w semestrze letnim)
KA6_WG8 podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne niezbędne do opisu procesów przyrodniczych, najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące postawą procesów biologicznych
Student potrafi:
KA6_UW2 zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (realizowane także w ramach zajęć terenowych w semestrze letnim)
KA6_UW5 posługiwać się podstawowymi narzędziami statystycznymi i technikami informatycznymi w celu analizy danych dotyczących doświadczeń i zjawisk
Student potrafi:
KA6_UK8 stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach
KA6_KR3 poszanowania pracy własnej i innych członków zespołu (realizowane w ramach zajęć terenowych w semestrze letnim)
Kryteria oceniania
Wykład egzamin pisemny
Laboratoria: Sprawdziany pisemne, samodzielna praca na zajęciach.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami
zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”)
do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia
Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku
W razie konieczności (wynikającej z sytuacji epidemicznej) zaliczenie
odbywa się w formie zdalnej (w czasie rzeczywistym).
Literatura
Podstawowa:
Weiner J. Życie i Ewolucja biosfery, WN PWN Warszawa 2019
CJ Krebs Ekologia WN PWN Warszawa 2011
Ćwiczenia z ekologii : podręcznik dla studentów biologii ogólnej i biologii środowiskowej 1987 red. Andrzej Górecki, Jan Kozłowski, Marek Gębczyński
Uzupełniająca
JR Krebs NB Davies 2014 Wprowadzenie do ekologii behawioralnej WN PWN
Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. WN PWN
Harborne JB 1997 Ekologia biochemiczna WN PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: