Podstawy fizjologii zwierząt 320-BS1-2PFZ
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr zimowy
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 30 godz.; laboratorium – 45 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z literaturą, konsultacje, metoda laboratoryjna, pomiar, analiza wyników.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. w tym:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela : 78 godz, w tym:
1) udział w wykładach: 30 godz.;
2) udział w zajęciach laboratoryjnych: 45 godz.;
3) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów): 47 godz.;
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna i wyjaśnia rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2)
2. Student zna i wyjaśnia procesy biochemiczne zachodzące w organizmach żywych (KA6_WG3)
3. Student zna i rozumie uwarunkowania etyczne i prawne funkcjonowania nauk biologicznych i innych dyscyplin naukowych (KA6_WK10)
Umiejętności:
4. Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia laboratoryjne w celu wykonania prostych badań biologicznych, z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW1)
5. Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą podstawowych szlaków biochemicznych w celu wykazania jedności i różnorodności organizmów żywych (KA6_UW3)
6. Pracując zarówno indywidualnie jak i zespołowo student stosuje zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (KA6_UO10)
Kompetencje społeczne:
7. Student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1)
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie pisemnych kolokwiów (laboratorium) i pisemnego egzaminu (wykład). Wymagana jest ocena pozytywna ze wszystkich zaliczeń.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krzymowski T., Przała J. (red). 2015. Fizjologia zwierząt. PWRiL, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
1.Traczyk W. Z., Trzebski A. (red.) 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej PZWL, Warszawa.
2. Ganong W. 2007. Fizjologia. Podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, Warszawa
3. Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa.
4. Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J. (red.) 1998. Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa.
5. Berg JM, Stryer L., Tymoczko JL, . GattoGJ. 2018. Biochemia, PWN, Warszawa.
6. Lizarbe B., Benitez A, Brioso GA, Sánchez-Montañés M, López-Larrubia P, Ballesteros3 P, and Cerdán S. 2021. Hypothalamic metabolic compartmentation during appetite regulation as revealed by magnetic resonance imaging and spectroscopy methods. (https://www.researchgate.net/publication/239948701_Hypothalamic_metabolic_compartmentation_during_appetite_regulation_as_revealed_by_magnetic_resonance_imaging_and_spectroscopy_methods)
7. Schwartz MW, Woods SC, Porte D, Seeley RJ, Baskin, DG. 2000. Central Nervous system control of food intake. Nature 404(6778):661-71
(https://www.researchgate.net/publication/12550799_Central_Nervous_system_control_of_food_intake)
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: