Paleobiologia 320-BS1-3PAL
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: III rok, semestr I (zimowy)
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, pokaz, dyskusja, obserwacja, metoda laboratoryjna.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: -- godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 49 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 4 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom kluczowe zagadnienia z zakresu paleobiologii, natomiast laboratoria poświęcone są zajęciom praktycznym wykorzystującym wspomnianą wiedzę.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów: KA7_WG1.
2. Student zna i rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem: KA7_WG3.
3. Student zna i rozumie mechanizmy specjacji i ewolucji organizmów żywych: KA7_WG5.
Umiejętności:
4. Student potrafi wykorzystywać zawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiazywania problemów badawczych: KA7_UW2.
5. Student potrafi odnaleźć się w pracach zespołowych i podejmować obowiązki kierowania zespołem: KA7_UO7.
Kompetencje społeczne:
6. Student jest gotów do stosowania zasad etyki w życiu codziennym i pracy zawodowej: KA7_KR4.
Kryteria oceniania
Wykład: pisemny egzamin testowy (na ocenę) obejmujący wiedzę przekazaną w trakcie wykładów. Do dopuszczenia do egzaminu konieczne jest uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia laboratorium.
Laboratorium: przygotowanie przez studentów referatów/sprawozdań
dotyczących tematyki zajęć (na ocenę), pisemne kolokwium w formie testu (na ocenę). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych.
W razie konieczności (wynikającej z sytuacji epidemicznej) ocenianie odbywa się w formie zdalnej (w czasie rzeczywistym).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”) do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dzik J. Dzieje życia na Ziemi. Wprowadzenie do paleobiologii. PWN, Warszawa, 2003 (lub nowsze).
2. Jachowicz A., Dybova-Jachowicz S. Paleobotanika. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2003.
3. Raup D.M., Stanley S.M. Podstawy paleontologii. PWN, Warszawa, 1984.
4. Szweykowska A., Szweykowski J. Botanika. Tom 2. Systematyka. PWN, Warszawa, 2007.
5. Willis K. J., McElwain J.C. The Evolution of Plants. Oxford University Press, 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Dybova-Jachowicz S., Sadowska A. (red.). Palinologia. Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN, Kraków, 2003.
2. Stanley S.M. Historia Ziemi. PWN, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: