Psychologia człowieka 320-BS1-3PEC
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia sądowa)
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: III rok /semestr 5
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz., konwersatorium – 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metoda laboratoryjna, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7,5 godz. (1 godz. zaliczenie, 6,5 godz. konsultacje)
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Przedmiot jest krótkim wprowadzeniem studenta w podstawowe zagadnienia z dziedziny psychologii, w szczególności psychologii ewolucyjnej człowieka. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność zachowań człowieka jako wyniki ewolucji biologicznej i kulturowej.
Na całość kursu składają się wykład (15 godzin) i konwersatorium (15 godzin).
W czasie wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii ewolucyjnej człowieka, mechanizmami leżącymi u podstaw psychologii ewolucyjnej oraz założeniami dziedziny. Tematyka wykładów ponadto obejmuje szeroko pojętą biologię atrakcyjności człowieka, mechanizmy doboru partnera (strategie obu płci), znaczenie niewerbalnych znaków w komunikacji i odczytywaniu emocji, ewolucję i znaczenie kultury, hipotezy powstania agresji oraz strategie/różnice zachowań agresywnych zależne od płci, ewolucję i powstanie zachowań altruistycznych pośród osobników spokrewnionych i niespokrewnionych. Wykład zakończony jest egzaminem pisemnym.
W ramach zajęć konwersatoryjnych studenci w małych grupach opracowują własny projekt zawierający się w tematyce psychologii ewolucyjnej. Praca obejmuje przegląd aktualnej literatury, zaplanowanie projektu, postawienie hipotez, przygotowanie ankiet, zebranie i opracowanie danych, przygotowanie prezentacji, przedstawienie i przedyskutowanie wyników pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz aktualne problemy badań biologicznych, podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne, niezbędne do opisu procesów przyrodniczych, najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące podstawą procesów biologicznych KA6_WG6.
Umiejętności:
Student potrafi techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych KA6_UW7.
Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach KA6_UK9.
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej KA6_KO3.
Student jest gotów do poszanowania pracy własnej i innych członków zespołu
KA6_KR5.
Kryteria oceniania
Konwersatoria: zaliczenie na ocenę (zaplanowanie, wykonanie, przedstawienie projektu)
Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę; warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena zaliczenia konwersatoriów.
Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
Psychologia ewolucyjna. David M Buss. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001.
Biologia atrakcyjności człowieka. Bogusław Pawłowski (red. naukowa),. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009.
Psychologia ewolucyjna. Nauka o adaptacjach i ewolucyjnej inercji ludzkiego umysłu. Pawłowski B., Denel D., 2009. Kosmos (http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2009/573.pdf)
Literatura dodatkowa:
Morderca za ścianą. Zabójcze skłonności ludzkiego umysłu. David M Buss. GWP. 2014.
Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. David M Buss. GWP. 2014.
Zazdrość. Niebezpieczna namiętność. David M Buss. GWP. 2014.
O pochodzeniu cnoty. Matt Ridley. Rebis. 2000.
Czerwona królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej. Matt Ridley. Rebis. 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: