Dydaktyka biologii w szkole podstawowej 320-BS2-1DBP
Jednostka oferująca przedmiot: Wydział Biologii
Przedmiot dla jednostki: Wydział Biologii
Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2022/23
Koordynator przedmiotu cyklu: dr Alina Stankiewicz
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: I rok studiów drugiego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
ćwiczenia 75 godz.
Metody dydaktyczne: rozmowa, warsztaty (wykonywanie zadań w grupach), dyskusja, praca z materiałem źródłowym
Punkty ECTS:
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym:
udział w konwersatoriach 30 godz., laboratoriach 35 godz. przygotowanie się do zajęć: godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach: godz.
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 godz.,
W ramach konwersatorium studenci zapoznają się z głównymi problemami dydaktyki biologii w szkole ponadpodstawowej. Laboratoria polegają na analizie z literatury oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych z nauczaniem biologii w szkołach podstawowych. Studenci poznają główne zagadnienia dydaktyki biologii a także współczesne osiągnięcia nauki ich wykorzystanie w nauczaniu biologii. Poznają etapy projektowania dydaktycznego, a także metody kształtowania umiejętności biologicznych oraz kompetencji kluczowych, metody i techniki nauczania biologii, analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole podstawowej.
Prowadzący zajęcia:
dr Alina Stankiewicz
Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie na Wydziale Biologii, w przypadku zachorować na Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie na EduPortal (MS Teams ) w czasie rzeczywistym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, student zna i rozumie
KP7_WG17 treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
KP7_WG18 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
Umiejętności, student potrafi:
KP7_UW8 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
KP7_UW13 podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów
KP7_UO2 rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów
KP7_UO4 monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły
KP7_UO6 odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku
KP7_UO7 skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych
KP7_UU3 samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas konwersatoriów i laboratoriów, na podstawie wykonanych prac praktycznych. Przedmiot kończy się zaliczeniem. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność) Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku
Literatura
Stawiński W. red. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, W-wa
Bereźnicki F. 2007. Dydaktyka kształcenia ogólnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
Dylak S. 2013. Architektura wiedzy w szkole. Difin, Warszawa
Gołębniak B., D., red. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, W-wa
Hłuszyk H., Stankiewicz A. 2002. Poradnik metodyczny. Biologia dla liceów ogólnokształcących, profilowanych i techników. Wyd. Debit, Bielsko –Biała,
Klus-Stańska D. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. WN PWN, Warszawa
Komorowska H. 1999. O programach prawie wszystko. WSiP, W-wa Kruszewski K. red. 2004 – Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. WN PWN, W-wa
Niemierko B. 2002. Ocenianie szkolne bez tajemnic. WSiP, W-wa
Niemierko B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, W-wa
Petty G. 2010. Nowoczesne nauczanie: praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
pod red. K. Potyrały i A. Walosik 2011. Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Podręcznik akademicki. Wyd. Kubajak, Krzeszowice
red. K. Potyrała 2011. Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków
Wasylczyk P. 2017. Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. PWN, Warszawa
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Dz.U. 2016 poz. 895
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: