Podstawy dydaktyki 320-BS2-1POD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: I rok II stopień, II semestr
Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia średniego
Liczba godzin ćwiczeń: 15
Liczba godzin wykładów: 15
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, pokaz multimedialny, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda zadań praktycznych
Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- przygotowanie się do ćwiczeń: 7 godz.
- przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz.
- przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń: 9 godz.
- konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 4 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- współczesne i klasyczne teorie dotyczące procesu kształcenia, uczenia się i nauczania, różnorodne uwarunkowania tych procesów oraz
ich wartości aplikacyjne (KP7_WG9);
- metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów (KP7_WG17)
Student w zakresie umiejętności:
- potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów elementy procesu kształcenia, zwłaszcza dotyczące materiałów i środków (w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej), jak i metod kształcenia oraz form organizacji pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych (KP7_UW7)
Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotowy do:
- budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub
opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (KP7_KR4)
Kryteria oceniania
Metody oceniania: kolokwium pisemne: test (ćwiczenia), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach; egzamin pisemny: test (wykład)
Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu/ćwiczeń następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów
Literatura
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2,
Warszawa 2004
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: