Praktyka w szkole podstawowej pod opieką dydaktyka 320-BS2-1PzOSP
Jednostka oferująca przedmiot: Wydział Biologii
Przedmiot dla jednostki: Wydział Biologii
Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2023/24
Koordynator przedmiotu cyklu: dr Alina Stankiewicz
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: I rok studiów drugiego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
zajęcia terenowe 10 godz.
Metody dydaktyczne: rozmowa, warsztaty (wykonywanie zadań w grupach), dyskusja, praca z materiałem źródłowym
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:
udział zajęciach 10 godz. przygotowanie się do zajęć: 13,7 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,3 godz.
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 11,3 godz.,
Podczas praktyki pod opieką dydaktyka analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole podstawowej.
Prowadzący zajęcia:
dr Alina Stankiewicz
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
oraz proponować rozwiązania problemów KP7_UW6
2. Student zna i rozumie treści nauczania biologii w szkole podstawowej oraz poznaje trudności uczniów związane z ich opanowaniem
KP7_WG16
3. Student rozwija na lekcjach kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów KP7_UO2
4. Student odpowiedzialnie organizuje pracę szkolną KP7_UO6
5. Student tworzy dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej KP7_KO2
Kryteria oceniania
Podczas 10 godz. praktyki pod opieką dydaktyka:
- student przeprowadzi hospitację lekcji biologii nauczyciela ze szkoły (1 godz.)
- każdy student przeprowadzi samodzielnie próbną lekcję biologii w wybranej klasie w szkole podstawowej według przygotowanego planu
metodycznego (1 godz.), przygotowywana lekcja jest konsultowana z nauczycielem w szkole i dydaktykiem z uczelni,
- student przedstawi refleksje, uwagi do prowadzonej przez siebie lekcji, studenci dyskusją w grupie nad obserwowaną lekcja (1 godz.)
- student hospituje lekcje prowadzone przez koleżanki i kolegów z grupy (6 godz.),
- w grupie studentów omówienie obserwowanych lekcji, dyskusja nad sposobami modyfikacji obserwowanych lekcji ( 2 godz.)
Ocenie podlega:
1. Przygotowany plan metodyczny wg którego student prowadzi lekcję,
2. Przeprowadzona przez studenta lekcja i dokonana przez niego samoocena lekcji.
3. Udział w dyskusji nad obserwowanymi lekcjami (dobre i słabe strony lekcji, sposoby modyfikacji przebiegu lekcji).
4. Protokoły hospitowanych lekcji.
5. Uzupełniony dziennik praktyk
Wymagana jest obecność na wszystkich zajęciach w szkole i ocena pozytywna z każdego z ww.
Literatura
Stawiński W. (red). 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa
Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel - wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Pedagogicznego, Kraków
Kordziński J. 2004. Hospitacja może być przydatna. Biblioteczka Dobrego Nauczyciela. WSiP, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: