Biofizyka molekularna z elementami nanotechnologii 320-BS2-2BIZ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom kształcenia: studia II stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr (II rok, II-stopnia, semestr zimowy)
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) (Student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw biofizyki, biochemii i biologii komórki)
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 h wykład, 15 h laboratorium
Metody dydaktyczne (wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników
Punkty ECTS (3)
Całkowity nakład pracy studenta: 75 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz. w tym:
1. udział w wykładach: 15 godz.
2. udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.,
3. udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach: 3 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Wykład ma za zadanie przedstawienie zagadnień dotyczących biofizyki molekularnej i współczesnych osiągnięć nanotechnologii. Studenci
zapoznają się z zastosowaniem nanocząsteczek w biologii molekularnej i medycynie, podstawowymi pojęciami związanymi z mechanizmami przekazywania sygnałów w komórkach, molekularną regulacją procesów widzenia, optogenetyką i funkcjonowaniem motorów molekularnych. Studenci dowiedzą się również jakie są molekularne mechanizmy schorzeń
neurodegeneracyjnych (m.in. choroby Parkinsona i choroby Alzheimera).
Ćwiczenia poświęcone są zaznajomieniu studentów z metodami badawczymi stosowanymi w biofizyce molekularnej oraz analizami oddziaływań związek badany - komórka, cząsteczka-cząsteczka na poziomie molekularnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student rozumie treści nauczania z podstawy programowej biologii dla szkół ponadpodstawowych i zna typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; KP7_WG16
2. Student zna metody nauczania i kryteria doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie biologii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów szkoły ponadpodstawowej KP7_WG17
3. Student potrafi zaprojektować lekcje i zadania dla uczniów służące realizacji podstawy programowej i programu nauczania biologii w szkole ponadpodstawowej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_UW9
4. Student potrafi zaplanować czynności uczniów na lekcji biologii w liceum ogólnokształcącym służące rozwijaniu kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; KP7_UO2
5. Student potrafi samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności dydaktyczne z wykorzystaniem różnych źródeł;KP7_UU3
6. Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról; KP7_KK4
7. Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu podczas zajęć z dydaktyki biologii; KP7_KR4
Literatura
Stawiński W. red. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, W-wa
Niemierko B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, W-wa
Klus-Stańska D. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wyd. PWN, Warszawa
Potyrała K. i Walosik A. (red.) 2011. Edukacja Przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wyd. Kubajak, Krzeszowice
Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków
Hłuszyk H., Stankiewicz A. 2002. Poradnik metodyczny. Biologia dla liceów
ogólnokształcących, profilowanych i techników, zakres podstawowy. Część I.
Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała
Mościcka D., Pukocz A., Ziętara I. 2019. Vademecum nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Biologia. ORE Warszawa
Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Ustaw 2018 r. poz. 467.
Poradniki i książki metodyczne do nauczania biologii w szkole ponadpodstawowej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 tom 1.)
Literatura uzupełniająca
Domagała-Zyśk, E. 2018. Racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne. W: S.M. Kwiatkowski (red.). Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, (s. 270-287)
Domagała-Zyśk E. 2019. Projektowanie uniwersalne w edukacji. Życie Szkoły NR 50 (Listopad 2019)
Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G. 2021. Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 42/2021 s.53-69
Uniwersalne Projektowanie w Edukacji DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI: Austria, Litwa, Polska, Finlandia https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf [online, dostęp dn. 19.09.2022]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: