Indywidualizacja procesu uczenia się biologii 320-BS2-2IPU
Podczas zajęć studenci poznają metody i formy pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem zainteresowanym biologią. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności planowania zajęć pozalekcyjnych (np. koła biologicznego, zajęć wyrównawczych, indywidualnych zajęć z uczniem zdolnym) z wykorzystaniem założeń konstruktywizmu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność związane z rozwijaniem zainteresowań biologicznych uczniów szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności dostosowywania nauczania do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz ciągłego doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia (II rok – semestr trzeci).
Wymagania wstępne: przedmiotu wprowadzające – dydaktyka biologii w szkole podstawowej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy zajęć:
Ćwiczenia– 10 godz.
ECTS 1
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:
udział w ćwiczeniach: 10 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach 2,5 godz.
przygotowanie do zajęć 12,5 godz.;
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12,5 godz.,
W cyklu 2023:
rPodczas zajęć studenci poznają metody i formy pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem zainteresowanym biologią. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności planowania zajęć pozalekcyjnych (np. koła biologicznego, zajęć wyrównawczych, indywidualnych zajęć z uczniem zdolnym) z wykorzystaniem założeń konstruktywizmu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność związane z rozwijaniem zainteresowań biologicznych uczniów szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności dostosowywania nauczania do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz ciągłego doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego. |
W cyklu 2024:
rPodczas zajęć studenci poznają metody i formy pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem zainteresowanym biologią. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności planowania zajęć pozalekcyjnych (np. koła biologicznego, zajęć wyrównawczych, indywidualnych zajęć z uczniem zdolnym) z wykorzystaniem założeń konstruktywizmu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność związane z rozwijaniem zainteresowań biologicznych uczniów szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności dostosowywania nauczania do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz ciągłego doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- dostosować organizację i plan zajęć do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_WG13
- rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie nauczania oraz w życiu społecznym; KP7_UW8
- podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;
KP7_UW12
- odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; KP7_UO6
- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; KP7_KK3
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z
zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Stawiński W. (red.) 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Potyrała K. i Walosik A. (red.) 2011 - Edukacja Przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wyd. Kubajak, 2011 Krzeszowice
Potyrała K. (red.) 2011 – Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków
W cyklu 2023:
Stawiński W. (red.) 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157 oraz z 2017 r. poz. 1656) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1616). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1578) |
W cyklu 2024:
Stawiński W. (red.) 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157 oraz z 2017 r. poz. 1656) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1616). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1578) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: