Praktyka zawodowa w szkole ponadpodstawowej pod opieką dydaktyka 320-BS2-2PZoSPp
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: II rok studiów drugiego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i z przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
zajęcia terenowe 10 godz.
Metody dydaktyczne: ukierunkowana obserwacja lekcji, dyskusja, analiza materiałów źródłowych, rozmowa, konsultacje, w
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:
udział zajęciach 10 godz. przygotowanie się do zajęć: 13,7 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,3 godz.
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 11,3 godz.,
Podczas praktyki pod opieką dydaktyka analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole ponadpodstawowej.
Prowadzący zajęcia: zajęcia terenowe
dr Alina Stankiewicz
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
oraz proponować rozwiązania problemów KP7_UW6
2. Student zna i rozumie treści nauczania biologii w szkole ponadpodstawowej oraz poznaje trudności uczniów związane z ich
opanowaniem
KP7_WG16
3. Student rozwija na lekcjach kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów KP7_UO2
4. Student odpowiedzialnie organizuje pracę szkolną KP7_UO6
5. Student tworzy dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej KP7_KO
Kryteria oceniania
Podczas 10 godz. praktyki pod opieką dydaktyka:
- student przeprowadzi hospitację lekcji biologii nauczyciela ze szkoły (1 godz.)
- każdy student przeprowadzi samodzielnie próbną lekcję biologii w wybranej klasie w szkole ponadpodstawowej według przygotowanego
planu
metodycznego (1 godz.), przygotowywana lekcja jest konsultowana z nauczycielem w szkole i dydaktykiem z uczelni,
- student przedstawi refleksje, uwagi do prowadzonej przez siebie lekcji, studenci dyskusją w grupie nad obserwowaną lekcja (1 godz.)
- student hospituje lekcje prowadzone przez koleżanki i kolegów z grupy (6 godz.),
- w grupie studentów omówienie obserwowanych lekcji, dyskusja nad sposobami modyfikacji obserwowanych lekcji ( 2 godz.)
Ocenie podlega:
1. Przygotowany plan metodyczny wg którego student prowadzi lekcję,
2. Przeprowadzona przez studenta lekcja i dokonana przez niego samoocena lekcji.
3. Udział w dyskusji nad obserwowanymi lekcjami (dobre i słabe strony lekcji, sposoby modyfikacji przebiegu lekcji).
4. Protokoły hospitowanych lekcji.
5. Uzupełniony dziennik praktyk
Wymagana jest obecność na wszystkich zajęciach w szkole i ocena pozytywna z każdego z w
Literatura
Stawiński W. (red). 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa
Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel - wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Pedagogicznego, Kraków
Kordziński J. 2004. Hospitacja może być przydatna. Biblioteczka Dobrego Nauczyciela. WSiP, Warszawa
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. Poz.356 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy
programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Mościcka D., Pukocz A., Ziętara I. 2019. Vademecum nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej.
Biologia. ORE Warszawa
Fazlagić J. 2020. Kompendium wiedzy w zakresie kompetencji kluczowych niezbędnych do poruszania się na rynku pracy. ORE,
Warszawa
Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego,
technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Ustaw 2018 r. poz. 467.
Suerken K. 2009. Narzędzia krytycznego myślenia do analizy treści programowych. Inc. 2003, Revised 2009
Programy nauczania biologii w liceum ogólnokształcącym
Poradniki metodyczne do nauczania biologii w liceum ogólnokształcącym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: