Wykład monograficzny - Wybrane aspekty ewolucji człowieka 320-BS2-2WM40
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: II rok, semestr III (zimowy)
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykład - 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje
Punkty ECTS: 1
Całkowity nakład pracy studenta: 25 godz.
1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz., w tym:
a) udział w wykładach: 15 godz.,
b) udział w zajęciach pozawykładowych: 0 godz.,
c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz.
2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 9 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student wskazuje cechy genetyczne, anatomiczne, morfologiczne, behawioralne świadczące o tym, że człowiek jako gatunek jest nierozerwalną częścią przyrody - KA7_WG1.
1. Student wskazuje cechy odróżniające Homo sapiens od innych gatunków zwierząt - KA7_WG1
2. Student potrafi wskazać tendencje rozwojowe nauk biologicznych związane z funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie (KA7_WG7).
Umiejętności:
3. Student korzystając z różnych baz danych wyszukuje literaturę naukową dotyczącą ewolucyjnego pochodzenia H. sapiens, a uzyskane informacje poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5).
Kompetencje społeczne:
4. Student systematycznie zapoznaje się z najnowszą wiedzą genetyczną i paleobiologiczną w celu testowania hipotez związanych z przebiegiem ewolucji H. sapiens (KA7_KK1).
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - krótki test (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru).
Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. „Y: o pochodzeniu mężczyzn” S. Jones. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2003.
2. „Wprowadzenie do ewolucji człowieka” R. Lewin. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002.
3. „Homo przypadkiem sapiens” K. Fialkowski, T. Bielicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
4. „Demoniczne samce” D. Hamer i P. Copeland. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006.
5. „Mapowanie historii ludzkości. Przeszłość ukryta w naszych genach” S. Olson, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2003.
6. „Geny a charakter”. D. Hamer, P. Copland. Wydawnictwo CiS, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
7. Wybrane artykuły naukowe z takich czasopism jak:
- Satoshi H, Koki Fi, Keiko S, Kiyo K, Hideko T. 2011. Mechanism of birth in chimpanzees: humans are not unique among primates. Biol. Lett. 7: 686–688 (https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsbl.2011.0214)
- Perdih A. (2018). Continuity of European Languages from the Point of View of DNA Genealogy. International Journal of Social Science Studies 6(1): 18-32 (https://redfame.com/journal/index.php/ijsss/article/view/2809)
- Klein RG. 2017. Language and human evolution. Journal of Neurolinguistics
43 (part B): 204-221. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0911604416300677?via%3Dihub)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: