Ekologia 320-ES1-1EKL
Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zasadami metodologii naukowej.
Przedstawione będą warunki, dzięki którym życia mogło powstać na Ziemi (położenie Ziemi w Układzie Słonecznym, magnetosfera, wielkość Ziemi, obecność Księżyca). Omówione zostaną:
- zmiany klimatu w historii Ziemi oraz wpływ człowieka na obecnie obserwowane ocieplenie klimatu oraz ich konsekwencje dla funkcjonowania zespołów organizmów.
- przyczyny i skutki wielkich wymierań.
- metabolizm biosfery: produkcja i dekompozycja, przepływ energii przez ekosystem
- pojęcia stałości, stabilności, elastyczności, równowagi dynamicznej i homeostazy - jak się one mają do ekosystemów
- zmienność ekosystemów w czasie (sukcesja)
- interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe jako efekt działania doboru naturalnego: "zysk" osobnika, wyrażony wartością dostosowania maksymalizującefo - konkurencja, mutualizm, eksploatacja
- modelowanie procesów ekologicznych
- pojęcie doboru płciowego
Kierunek studiów: ekobiznes
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok /I semestr (zimowy)
Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z biologii na poziomie szkoły średniej, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów działania doboru naturalnego
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 20 godz. laboratorium – 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, samodzielna praca w ramach laboratoriów , modelowanie, konsultacje, dyskusja
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 125 godz. w tym: udział w wykładach: 20 godz.; udział w laboratorium: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 62,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 12,5 godz (zaliczenie laboratoriów: 2 psrawdziany - łącznie 4 godziny; egzamin - 2 godziny; konsultacje - 6,5 godziny)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KA6_WG2 procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy
oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz
ochrony przyrody,
KA_WK2 teorię i metodologię badań przyrodniczych oraz społecznych
Student potrafi:
KA6_UW1 - analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi
KA6_UW2 - planować i wykonywać podstawowe eksperymenty i pomiary, interpretować ich wyniki oraz wyciągać wnioski
KA6_UW4 - wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy
KA6_UO1 - planować i organizować pracę indywidualną i zespołową oraz pracować w grupie przyjmując w niej różne role
KP6_KR1 - odpowiedzialnego wypełniania zadań w zależności od zajmowanego stanowiska, przestrzegania zasad etyki zawodowej i dbania o tradycje wykonywanego zawodu
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami
zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”)
do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia
Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku
W razie konieczności (wynikającej z sytuacji epidemicznej) zaliczenie
odbywa się w formie zdalnej (w czasie rzeczywistym).
Literatura
Podstawowa:
Weiner J. Życie i Ewolucja biosfery, WN PWN Warszawa 2019
CJ Krebs Ekologia WN PWN Warszawa 2011
RE Ricklefs GL Miller. Ecology. W.H. Freeman & Co. 2000
Uzupełniająca
JR Krebs NB Davies Wprowadzenie do ekologii behawioralnej WN PWN Warszawa 2021
R Hill, G Wyse, M Anderson,. Animal Physiology. Sinauer Associates 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: