Metodyka badań przyrodniczych 320-ES1-3MBP
Kierunek studiów: ekobiznes
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: 3 rok 1 stopnia/1 semestr (zimowy)
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: konwersatorium – 15 godz.
Metody dydaktyczne: Pogadanka, Dyskusja, Praca nad projektem, Konsultacje, Praca z literaturą
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym: udział w konwersatoriach: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 9 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 1 godz.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 16 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
KA6_WG3 narzędzia matematycznego i informatycznego opisu oraz statystycznej interpretacji zjawisk przyrodniczych a także zjawisk społeczno-gospodarczych
KA6_WK2 teorię i metodologię badań przyrodniczych oraz społecznych
Student potrafi
KA6_UK2 stosować odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny
Student jest gotów do
KA6_KK2 stałego uczenia się oraz korzystania z pomocy ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
Kryteria oceniania
W oparciu o wiedzę wyniesioną z konwersatoriów przygotowanie i zaliczenie na ocenę zadań praktycznych:
- zaplanowanie badań naukowych oraz prezentacja przeprowadzonych lub przykładowych badań wraz z wynikami i wnioskami, w formie plakatu
Literatura
Podstawowa
Popper Karl R. 2006. Logika odkrycia naukowego. Wydawnictwo Aletheia,
Krajewski Władysław. 1998 Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Książka i Wiedza,
Weiner J. 2015. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. WN PWN, Warszawa. (lub wydania późniejsze)
Hurlbert, S.H. 1984, Pseudoreplication and the Design of Ecological Field Experiments. Ecological Monographs, 54: 187-211. doi:10.2307/1942661 (dostępna w wersji drukowanej w czytelni Wydziału Biologii)
Uzupełniająca:
Heller Michał, 2009. Filozofia nauki. Wprowadzenie. Copernicus Center Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: