Przedmiot do wyboru 14 - Surowce naturalne i ich wykorzystanie 320-ES1-3PDW14B
Kierunek studiów: ekobiznes
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot z wyboru
Dziedzina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki o Ziemi i środowisku
Rok studiów/semestr: III rok /VI semestr (zimowy)
Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości dotyczące występowania surowców na świecie
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, obserwacja, praca z literaturą, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7,5 godz.(zaliczenie 2 godz., konsultacje 4 godz., egzamin 1,5 godz.)
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym - KA6_WG1.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi - KA6_UW1.
2. Student potrafi planować i wykonywać podstawowe eksperymenty i pomiary, interpretować ich wyniki oraz wyciągać wnioski - KA6_UW2.
3.Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji w celu pogłębiania i aktualizowania wiedzy specjalistycznej oraz w planowaniu prostych zadań badawczych - KA6_UU2.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów - KA6_KK1.
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja, konsultacje, wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych, statystyczne opracowanie danych GUS i ich analiza
Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r.
Literatura
1. Alberts A., Mullen P., 2002. Psychoaktywne rośliny i grzyby. Wyd. Muza SA, 272 ss.
2. Lamer - Zarawska E., Kowal - Gierczak B., Niedworok J., (red.) 2021. Fitoterapia i leki roślinne. PZWL. Wyd. Lekarskie, 251 ss.
3. Litwińczuk Z., (red.) 2004. Surowce zwierzęce, ocena i wykorzystanie. PWRiL, Warszawa, 512 ss
4. Litwińczuk Z., (red.) 2012. Towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych z podstawami przetwórstwa. PWRiL, Warszawa, 574 ss.
5. Molenda J., 2011. Rośliny, które zmieniły świat. Wyd. Replika, 360 ss.
6. Nita J., Plit J., Nita M., 2018. Surowce skalne jako materiał budowlany – analiza zachowanych wyróżników regionalnych. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 40 (2), 107–129, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/8956/1/Nita_Surowce_skalne_jako_material_budowlany.pdf
7. Sobczyński A., Żmudziński W., (red.) 2006. Ocena jakości wybranych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. WAE, Poznań, 336 ss.
8. Stupnicka E., Stępień-Sałek M., 2016. Geologia regionalna Polski Wyd. UW, Warszawa, 342 ss.
9. Świetlikowska K., Kazimierczak R., Wasiak-Zys G., 2010. Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego. SGGW, Warszawa, 380 ss.
10. Wyszomirski P., 2021. Wybrane naturalne i wtórne surowce mineralne. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, 277 ss.
11. Zieliński S., 2014. Surowce mineralne. CHEMIK, 68, 5, 429–446.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: