Przedmiot do wyboru 15 - Biologia, biochemia i zastosowanie konopi 320-ES1-3PDW15D
Kierunek studiów: Ekobiznes
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: do wyboru
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: III rok/ semestr letni
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z literaturą, pokaz, metody laboratoryjne, obserwacja, pomiar
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godzin
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach: 2 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć/zaliczeń): 18 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody - KA6_WG2.
2. Student umie zaplanować i wykonać podstawowe eksperymenty i pomiary, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski - KA6_UW2.
3. Student umie wykorzystać w praktyce i pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk oraz ekonomii i finansów oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy - KA6_UW4.
4. Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów do promowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów - KA6_UW5.
5. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów - KA6_KK1.
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie pisemne. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia z wykładów jest pozytywna ocena zaliczenia laboratorium.
Laboratorium - zaliczenie na ocenę (średnia z oceny uzyskanej z kolokwium pisemnego i zaliczenia praktycznego).
Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii (zgodne z paragrafem 23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB z dnia 26 czerwca 2019 r.).
Literatura
1. Andre C.M., Hausman J-F., Guerriero G. 2016. Cannabis sativa: the plant thousand and one molecules. Frontiers in Plant Science. 7(19). https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpls.2016.00019/full
2. Bonini S.A., Premoli M., Tambaro S., Kumar A., Maccarinelli G., Memo M., Mastinu A. 2018. Cannabis sativa: a comprehensive ethnopharmacological review of a medicinal plant with a long history. Journal of Ethnopharmacology. 227: 300-315. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378874118316611
3. Chandra S., Lata H., Elsohly M.A. 2017. Cannabis sativa L.—botany and biotechnology. Springer, Switzerland. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-319-54564-6.pdf
4. Crini G., Lichtfouse E., Chanet G., Morin-Crini N. 2020. Applications of hemp in textiles, paper industry, insulation and building materials, horticulture, animal nutrition, food and beverages, nutraceuticals, cosmetics and hygiene, medicine, agrochemistry, energy production and environment: a review. Environmental Chemistry Letters. 18: 1451-1476. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10311-020-01029-2.pdf
5. Divashuk M.G., Alexandrov O.S., Razumova O.V., Kirov I.V., Karlov G.I. 2014. Molecular cytogenetic characterization of the dioecious Cannabis sativa with an XY chromosome sex determination system. PLOS ONE 9(1): e85118 https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0085118&type=printable
6. Kraszkiewicz A., Kachel M., Parafiniuk S., Zając G., Niedziółka I., Sprawka M. 2019. Assessment of the possibility of using hemp biomass (Cannabis sativa L.) for energy purposes: a case study. Applied Sciences. 9(4437). https://www.mdpi.com/2076-3417/9/20/4437/htm
7. Khattab M.M., Dahman Y. 2019. Production and recovery of poly-3-hydrobutyrate bioplastics using agro-industrial residues of hemp hurd biomass. Bioprocess and biosystems engineering. 42(7): 1115-1127. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s00449-019-02109-6.pdf
8. Kuglarz M., Alvarado-Morales M., Karakashev D., Angelidaki I. 2016. Integrated production of cellulosic bioethanol and succinic acid from industrial hemp in a biorefinery concept. Bioresource technology. 200: 639-647. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960852415014844
9. Sakamoto K., Akiyama Y., Fukui K., Kamada H., Satoh S. 1998. Characterization; genome sizes and morphology of sex chromosomes in hemp (Cannabis sativa L.). Cytologia. 63(4): 459-464. https://www.jstage.jst.go.jp/article/cytologia1929/63/4/63_4_459/_pdf/-char/ja
10. Schluttenhofer C., Yuan L. 2017. Challenges towards Revitalizing Hemp: A Multifaceted Crop. Trends in plant science. 22(11): 917–929. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1360138517301772
11. Strzelczyk M., Kaniewski R. 2021. Konopie siewne Cannabis sativa L.–jeden z najstarszych gatunków roślin użytkowych. Post Fitoter, 22(1): 53-60. http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2021/05/pf_2021_053-060.pdf
12. Żuk-Gołaszewska K., Gołaszewski J. 2018. Cannabis sativa L.—Cultivation and quality or raw material. Journal of Elementology. 23(3): 971-984. https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-48f2c64d-7580-495b-b6d0-970ce45371e3
Uwagi
W cyklu 2022:
W roku akademickim 2022/23 zajęcia są planowane w formie stacjonarnej, jeśli sytuacja epidemiologiczna ulegnie zmianie to zajęcia będą realizowane w formie zdalnej w czasie rzeczywistym na obowiązującej na uczelni platformie edukacyjnej lub w sposób hybrydowy. |
W cyklu 2023:
W roku akademickim 2022/23 zajęcia są planowane w formie stacjonarnej, jeśli sytuacja epidemiologiczna ulegnie zmianie to zajęcia będą realizowane w formie zdalnej w czasie rzeczywistym na obowiązującej na uczelni platformie edukacyjnej lub w sposób hybrydowy. |
W cyklu 2024:
W roku akademickim 2022/23 zajęcia są planowane w formie stacjonarnej, jeśli sytuacja epidemiologiczna ulegnie zmianie to zajęcia będą realizowane w formie zdalnej w czasie rzeczywistym na obowiązującej na uczelni platformie edukacyjnej lub w sposób hybrydowy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: